لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

یک درجه افزایش در رتبه‌بندی بحران نیروگاه اتمی فوکوشیما


نیروگاه فوکوشیما در ساحل شرقی ژاپن.
نیروگاه فوکوشیما در ساحل شرقی ژاپن.
مقام‌های ژاپنی میزان وضعیت بحران هسته‌ای در این کشور را از درجه ۴ به درجه ۵ ارتقا دادند زیرا به گفته آنان پیامدهای این فاجعه ممکن است «گسترده‌تر» از آن باشد که تا امروز تصور می‌شد.

بالاترین درجه بحران هسته‌ای جهانی، درجه ۷ است و ارتقای درجه بحران نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن به ۵، هم‌اینک آن را در حد بحران حادثه «تری‌مایل آیلند» سال ۱۹۷۹ ایالات متحده قرار می‌دهد. در حادثه «تری‌مایل آیلند» که در ایالات پنسیلوانیای آمریکا رخ داد ذوب بخشی از هسته اصلی یک رآکتور باعث نشت مقادیر زیادی گاز رادیواکتیو به فضای بیرون شد.

با وجود این‌که کارشناسان گوناگون نسبت به نشت بیشتر تابش هسته‌ای از رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما ابراز نگرانی می‌کنند، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز جمعه اعلام کرد که وضعیت در یکی از سه رآکتور این نیروگاه «تا اندازه زیادی پایدار» است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز جمعه اعلام کرد که سنجش‌ها در ۴۷ شهر ژاپن نشان می‌دهد که سطح تشعشعات هسته‌ای در این کشور و مناطق پیرامونی، «خطری برای سلامت شهروندان ایجاد نمی‌کند.»

به دنبال زمین‌لرزه مهیب یازدهم مارس و سونامی شدید ناشی از آن، سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق یکی پس از دیگری از کار افتاد. بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، تاکنون چند انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه روی داده که به ویران شدن جداره خارجی این رآکتورها منجر شده است.

در حالی که آب‌پاشی روی رآکتورهای فوکوشیما با هدف خنک کردن میله‌های سوخت ادامه دارد، آژانس انرژی اتمی روز جمعه از مقامات ژاپن خواست درباره بحران اتمی این کشور اطلاعات بیشتری در اختیار دیگر کشورها بگذارند.

بنا بر گزارش‌ها، تاکنون ۲۰ تن از شهروندان ژاپن داوطلب شده‌اند تا برای کمک به ۵۰ نفر پرسنلی که هم‌اینک در مناطق خطرناک نیروگاه فوکوشیما سرگرم کار هستند به فضای آلوده این نیروگاه بروند.

۵۰ تن از کارکنان نیروگاه فوکوشیما به منظور مهار وضعیت در این نیروگاه آسیب‌دیده هم‌چنان در محوطه پرخطر این نیروگاه باقی مانده‌اند.
XS
SM
MD
LG