لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

تظاهرات در کابل علیه قتل زنی جوان به اتهام «زنا»


تظاهرات در کابل علیه قتل زنی جوان در پروان. چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۲ .
تظاهرات در کابل علیه قتل زنی جوان در پروان. چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۲ .
ده‌ها زن و مرد افغان روز چهارشنبه ۲۱ تیر با حضور در خیابان‌های کابل دست به تظاهرات اعتراضی علیه محاکمه صحرایی و تیرباران زنی جوان زدند که به تازگی در شمال این کشور رخ داده‌است.

روز یک‌شنبه ۱۸ تیر، شماری از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان تصاویری ویدئویی پخش کردند که در آن تیرباران زنی افغان نشان داده می‌شود که در ملاء عام به ضرب ۹ گلوله متوالی به قتل می‌رسد.

تظاهرات در کابل علیه قتل زنی جوان به اتهام «زنا»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00


مقام‌های افغان می‌گویند که این زن به اتهام زنا و «از سوی افراد طالبان» در روستای «قیمچوک» واقع در شهرستان شینواری ولایت پَروان و در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال کابل به قتل رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه جمعیتی حدود ۵۰ نفر از فعالان حقوق زنان در اعتراض به این رخداد، در مسیری از مقابل وزارت امور زنان افغانستان تا خیابان‌های نزدیک به مجتمع سازمان ملل در کابل تظاهرات کردند.

بنا بر این گزارش، این فعالان شعار «مرگ بر مرتکبین این عمل» سر داده و پارچه‌نوشته‌های بزرگی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده‌بود: «زنان دیگر نمی‌توانند خاموش باشند» و «ای جامعه بین‌الملل: حمایت و عدالت برای زن افغان کجاست؟»

در این راه‌پیمایی علاوه بر زنان و مردان فعال حقوق بشر و عضو نهادهای مدنی، شماری از زنانی که خود قربانی خشونت بوده‌اند نیز شرکت داشتند.

شماری از تظاهرکنندگان در گفت‌وگو با بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفتند که خواستار جلوگیری حکومت افغانستان از این اقدامات خودسرانه هستند.

به گزارش این بخش از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی شمار زیادی از افغان‌ها نیز در وب‌سایت‌ها و شبکه اجتماعی فیس‌بوک این اقدام را از لحاظ دینی و مذهبی زیر سؤال برده‌اند.

با وجودی که مقام‌های افغان گروه طالبان را مسئول این تیرباران می‌دانند و فیلم ویدئویی این قتل نیز نشانه‌هایی از ارتباط طالبان با این اقدام را در خود دارد، اما گروه طالبان، خود، مسئولیت این عمل را نپذیرفته‌است.

عبدالبصیر سالنگی، والی ولایت پروان، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که طالبان پس از مشاهده واکنش‌های منفی مردم، دست داشتن در این قتل را رد کرده‌اند.

به گفته این استاندار، گروه طالبان به تازگی در شهرستان غوربند پروان که در همسایگی شهرستان شینواری قرار دارد فعال شده‌اند و «این قتل را نیز آنها انجام داده‌اند.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در واکنش به این رویداد، آن را «منزجرکننده و نابخشودنی» نامیده و به نیروهای انتظامی کشورش دستور داده‌است تا «برای دستگیری و تنبیه مسئولان این قتل از هیچ کوششی فروگذار نکنند.»

ژنرال جان الن، فرمانده نیروهای ۱۳۰ هزار نفری ناتو در افغانستان نیز روز دوشنبه این قتل را «عملی بی‌رحمانه و خشونتی فجیع» نامید و اعلام کرد که نیروهای تحت فرمان او آماده‌اند تا برای ردیابی و دستگیری عاملان این قتل به نیروهای امنیتی افغان کمک کنند.
XS
SM
MD
LG