لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

ژنرال دمپسی: با هرگونه مداخله نظامی آمریکا در سوریه مخالفم


ژنرال مارتین دِمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا.
ژنرال مارتین دِمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا.
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید دولت اوباما حتی با مداخله محدود نظامی آمریکا در سوریه نیز مخالف است زیرا معتقد است اگر کنترل سوریه به‌دست شورشیان درگیر با رژیم بشار اسد بیفتد آنها از منافع آمریکا پشتیبانی نخواهند کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۳۰ مرداد خبر داد که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس مشترک ستاد، این مطلب را روز بیست‌وهشتم مرداد در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده عنوان کرده‌است.

وی در این نامه حمله از سوی ایالات متحده با موشک‌های کروز به نیروهای بشار اسد و دیگر گزینه‌هایی که لازمه آن ارسال نیروی زمینی به سوریه است را کاملاً منتفی دانسته‌است.

در ادامه این نامه آمده است که ارتش آمریکا قادر است نیروی هوایی بشار اسد را زمینگیر کند و توازن قوا را به سود مخالفان تغییر دهد «اما چنین رویکردی ایالات متحده را به جنگ دیگری در جهان عرب می‌کشاند و هیچ راهبردی برای صلح در این کشور گرفتار رقابت‌های قومی پیش پا نمی‌گذارد.»

ژنرال دمپسی در نامه خود افزوده‌است که: «وضعیت در سوریه، امروز، مربوط به انتخاب بین دو طرف نیست بلکه در مورد انتخاب یک گروه از میان گروه‌های بسیار است.»

وی افزوده‌است: «به باور من طرفی را که انتخاب می‌کنیم در صورت تغییر توازن قوا باید آماده حمایت از منافع خود و منافع ما باشد اما امروز چنین طرفی در میان مخالفان دیده نمی‌شود.»

او همچنین گزینه‌هایی مانند آموزش گروه‌های شورشی مورد تایید آمریکا، و ایجاد یک منطقه حائل برای مخالفان از طریق بمباران‌های محدود را هم منتفی دانست و تاکید کرد که برای هرگونه انتقال قدرت در آینده باید تشکیلات دولتی در سوریه سر پا بماند تا وضعیتی مشابه عراق یا افغانستان پیش نیاید.

به گفته ژنرال دمپسی «استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده می‌تواند تعادل نظامی را در سوریه تغییر دهد اما نمی‌تواند مسائل تاریخی قومی، مذهبی و قبیله‌ای که زیربنای اختلافات است و به این درگیری‌ها دامن می‌زند را حل و فصل کند.»

وی در ادامه نامه خود خواستار ادامه سیاست فعلی دولت اوباما در قبال سوریه یعنی ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شد و از مقامات خواست که این‌گونه کمک‌ها را افزایش دهند.

ارزیابی بدبینانه دمپسی از وضعیت سوریه در حالی بیان می‌شود که برخی از اعضای دولت اوباما خواستار ارسال کمک‌های نظامی به مخالفان سوری برای براندازی حکومت خاندان اسد هستند که از چهار دهه پیش بر سوریه حکومت می‌کند.

هم‌اینک با ادامه نزاع در سوریه که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته جامعه سوریه هرچه بیشتر در امتداد خطوط فرقه‌ای و مذهبی تقسیم شده و در همین حال گروه‌های مرتبط با القاعده ضمن درگیری با ارتش بشار اسد دست به حملات و کشتارهایی زده‌اند که یادآور سرکوب‌ها به سبک دولت اسد است.

از این‌جمله حمله شورشیان وابسته به القاعده به شبه‌نظامیان کُرد در شمال شرق سوریه باعث به راه افتادن موج بزرگی از پناهجویان از این منطقه به مناطق کردنشین شمال عراق شده‌است.
XS
SM
MD
LG