لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

دلار به ۱۴۳۵ تومان رسید؛ فروش نقدی سکه طلا متوقف شد


بهای دلار در بازار آزاد ارز ایران بار دیگر با افزایشی شدید روبه‌رو شده و طی یک روز از ۱۳۸۵ به ۱۴۳۵ تومان در روز دوشنبه رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، افزایش بهای دلار طی روز دوشنبه بر قیمت طلا و سکه نیز تأثیر گذاشته و قیمت سکه طرح جدید با ۱۵ هزار تومان افزایش در یک روز، هم‌اکنون به ۶۱۷ هزار تومان در بازار افزایش یافته‌است.

در همین روز بانک مرکزی ایران از توقف فروش نقدی سکه بانکی (به غیر از بانک کارگشایی) و آغاز «پیش‌فروش مسکوک طلا بدون «هیچ‌گونه محدودیت» از روز سه‌شنبه در کلیه شعبه‌های بانک ملی در سراسر کشور خبر داد.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در مورد تأثیر این اقدام بانک مرکزی بر قیمت‌ها در بازار به مهر گفت که «باید پیش‌فروش آغاز شود تا تاثیر را ببینیم» ولی افزود که «در چند روز گذشته تمام اقدامات بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه و طلا برعکس بوده‌است.»

وی قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار طرح قدیم را در بازار روز دوشنبه ۶۳۰ هزار تومان، نیم‌سکه را ۲۹۰ هزار تومان و ربع‌سکه را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار با ۱۶۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز به ۵۶ هزار تومان در روز جاری رسیده‌است.»

محمد کشتی‌آرای ادامه داد: «کاهش قیمت طلای جهانی باید بر روی قیمت سکه و طلای داخلی تاثیر می‌گذاشت اما با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی افزایش یافته‌است.»

قیمت طلا و انواع سکه در یک سال گذشته در ایران روندی افزایشی داشته، روندی که برخی از کارشناسان آن را معلول تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی می‌دانند.

از مدتی پیش و به دنبال موج دیگر افزایش قیمت طلا و سکه در ایران، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی پس از اجرای چند طرح برای کنترل قیمت سکه ادعا کرد که نهاد تحت نظرش تلاش کرده تا با در اختیار گرفتن بازار سکه، نقدینگی‌ها را به سوی بازار سکه هدایت کند.

کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل بر هم خوردن تعادل در دو بازار موازی و غیرمتشکل ارز و سکه را، کاهش دستوری نرخ سود بانکی از ابتدای سال ۹۰ می‌دانند.

از سوی دیگر، به خاطر تحریم‌های اروپا علیه ایران، واردکنندگان کالا به ایران ناچارند ارز را در بازار آزاد تهیه کنند که دلار تهیه‌شده از این بازار برای آنها حدود ۲۰ درصد گران‌تر از دلار دولتی موجود در بانک مرکزی تمام می‌شود.
XS
SM
MD
LG