لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ستاره دوچرخه‌سواری آسیا: می‌خواهند دوپینگی‌ها را به المپیک ببرند


قادر میزبانی در سمت چپ.
قادر میزبانی در سمت چپ.
قادر میزبانی، از پرافتخارترین دوچرخه‌سواران ایران است که ضمن قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک، سال‌هاست به جرگه حرفه‌ای‌ها پیوسته و با عضویت در باشگاه‌های خارجی، در تورهای معتبر دوچرخه‌سواری جهان رکاب می‌زند.

او که پیشینه حضور در المپیک پکن را هم دارد و پرافتخارترین رکاب‌زن در تاریخ تور اندونزی است، به خاطر مصدومیت نتوانست در رقابت‌های انتخابی المپیک لندن شرکت کند.

این دوچرخه‌سوار تبریزی درباره اقدامات فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران برای درمانش گفت: «فدراسیون به هیچ وجه از این کارها بلد نیست. خودم مشکلات خودم را حل می‌کنم و کسی حمایتم نمی‌کند و پاسخگو هم نیستند.»

اما انتقاد اصلی قادر میزبانی نه ماجرای درمان مصدومیتش که بحث دامنه‌دار دوپینگ در دوچرخه‌سواری ایران است. طی سال‌های اخیر آمار دوچرخه‌سواران ایرانی که به خاطر استفاده از داروهای نیروزا محروم شده‌اند، بالا بوده‌است.

میزبانی در این باره می‌گوید: «فدراسیون در خصوص بحث دوپینگ سهل‌انگاری می‌کند و ورزشکاران دوپینگی و دوچرخه‌سوارانی که از مواد نیروزا استفاده می‌کنند را مورد حمایت قرار می‌دهد. این موضوع باعث شده تا دوچرخه‌سواران نسبت به دوپینگ بیشتر ترغیب شوند.»
قادر میزبانی
قادر میزبانی
او که سابقه پنج سال عضویت در تیم حرفه‌ای جیانت تایوان را دارد، تاکید می‌کند بارها در همین خصوص با فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران درگیر شده‌است.

در ایران قرار است با برگزاری مسابقات انتخابی تایم ترایال انفرادی (امتحان زمان انفرادی)، رکاب‌زن اعزامی این کشور به المپیک لندن مشخص شود.

میزبانی که همچنان در سن ۳۶ سالگی رکاب‌زن کلیدی تیم پتروشیمی تبریز است، با اشاره به رقابت‌های انتخابی المپیک می‌گوید: «در این مسابقات نیز دوچرخه‌سواران از مواد نیروزا استفاده می‌کنند و وقتی به المپیک می‌روند دیگر از این مواد خبری نیست. به همین خاطر رکوردها پسرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.»

او تاکید کرد که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای رقابت‌های داخلی در ایران نماینده‌ای اعزام نمی‌کند و خود فدراسیون آزمایش دوپینگ می‌گیرد. آزمایش‌هایی که به زعم قادر میزبانی، فاقد کیفیت است و مواد نیروزای جدید را نشان نمی‌دهد.

قادر میزبانی معتقد است «این تست‌ها اصلاً به دردبخور نیست» زیرا فقط موادی را نشان می‌دهد که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
او پیش‌بینی کرد که در پایان رقابت‌های انتخابی، تست هیچکس مثبت اعلام نخواهد شد!

فهرست افتخارات

بخشی از افتخارات قادر میزبانی در دوچرخه‌سواری حرفه‌ای در زیر آمده‌است. فهرست کامل عناوین او با تفکیک تورها، چند برابر حجم این گزارش خواهد شد.

میزبانی پس از نایب قهرمانی تور ترکیه در سال ۱۹۹۶ و فتح بازی‌های آسیایی بانکوک و مجموعه‌ای دیگر از مدال‌های رنگارنگ قاره‌ای و بین‌المللی، سال

۲۰۰۱ مقام سوم از مرحله پنجم تور صربستان را کسب کرد. از سال ۲۰۰۲ نیز رسماً حرفه‌ای شد.
۲۰۰۲: قهرمان تور عربستان سعودی
۲۰۰۲: قهرمان جام ریاست جمهوری ترکیه
۲۰۰۲: قهرمان مرحله چهارم از تور صربستان
۲۰۰۳: سه عنوان از مراحل مختلف تور چین
۲۰۰۳: مقام دوم مجموع در جام ریاست جمهوری ترکیه
۲۰۰۳: قهرمان تور تایوان
۲۰۰۴: مدال برنز آسیا در ژاپن
۲۰۰۴: قهرمان مرحله چهارم تور اندونزی
۲۰۰۴: نایب قهرمانی تور چین
۲۰۰۵: قهرمان تور آذربایجان در ایران
۲۰۰۶: قهرمان تور اندونزی
۲۰۰۶: نایب قهرمان بازی‌های آسیایی دوحه
۲۰۰۹: عنوان سوم تور مالزی
۲۰۰۹: عنوان ششم در تور سیرکوتو (اسپانیا)

پاسخ فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری با رد اتهامات قادر میزبانی گفت: «چون او نمی‌تواند در مسابقات انتخابی شرکت کند، به همه تهمت می‌زند.»
علی زنگی‌آبادی اتهام اهمال این فدراسیون برای پیگیری درمان ستاره دوچرخه‌سواری ایران را تکذیب کرد و گفت: «میزبانی با مراجعه به ما نامه‌هایش را نشان داد که او را به فدراسیون پزشکی ورزشی ارجاع دادیم.»

به رغم اظهارات زنگی آبادی، اگر هر ورزشکار مبتدی نیز در ایران مدارک تایید مصدومیت در محیط ورزشی را داشته باشد، می‌تواند از خدمات فدراسیون پزشکی استفاده کند و مشخص نیست این فدراسیون چه اقدام مضاعف دیگری را برای بهبودی سریعتر ملی‌پوش پرافتخار دوچرخه‌سواری انجام داده‌است.

زنگی‌آبادی درباره اظهارات جنجالی میزبانی مبنی بر حمایت فدراسیون از دوپینگی‌ها گفت: «همه ورزشکاران تست دوپینگ می‌دهند. وقتی یک نفر خودش مشکل دارد و در یک مقطعی قرار گرفته که دیگر نمی‌تواند رکاب زده و با سایرین رقابت کند، نباید دیگران را متهم کند.»

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، این اتهام که رکاب‌زنان در مسابقات انتخابی از مواد نیروزا استفاده می‌کنند را غیرواقعی دانست و گفت: «از ستاد دوپینگ برای گرفتن تست دوپینگ می‌آیند و بلیت پزشکان این فدراسیون برای سفر به یزد نیز تهیه شده تا به صورت تصادفی از ۵ نفر تست دوپینگ گرفته شود.»
XS
SM
MD
LG