لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

مزرعه‌ای در آلمان منشاء احتمالی باکتری «ای کولای» اعلام شد


جوانه لوبیا که در آلمان به همراه ۱۷ نوع دیگر از جوانه‌های خوراکی در ارتباط با باکتری «ای کولای» مورد تحقیق قرار دارد. ۵ ژوئن ۲۰۱۱.
جوانه لوبیا که در آلمان به همراه ۱۷ نوع دیگر از جوانه‌های خوراکی در ارتباط با باکتری «ای کولای» مورد تحقیق قرار دارد. ۵ ژوئن ۲۰۱۱.
مقام‌های بهداشتی آلمان می‌گویند منشاء ابتلا به باکتری «ای کولای» در اروپای غربی ظاهراً جوانه حبوبات و دیگر جوانه‌های گیاهی است که در یک مزرعه در شمال آلمان کشت شده‌است.

شیوع نوع جدیدی از باکتری «ای کولای» در شماری از کشورهای اروپای غربی به‌ویژه در آلمان و سوئد تاکنون باعث مرگ ۲۲ نفر و بیماری ۲۲۰۰ نفر دیگر شده‌است.

مقام‌های بهداشتی این کشورها در آغاز، خیار، کاهو و گوجه‌فرنگی را حامل احتمالی این باکتری اعلام کردند اما تحقیقات بیشتر هم‌اینک نشان داده‌است که جوانه حبوباتی نظیر ماش و سویا منشاء احتمالی «ای کولای» هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که نتیجه ردیابی مسیرهای آلودگی در پنج ایالات آلمان به مزرعه‌ای در ناحیه اولتْسِن واقع در منطقه میان شهرهای هامبورگ و هانوفِر می‌رسد که جوانه‌های خوراکی در آن کشت شده‌است.

گِرْت لیندِمان، وزیر کشاورزی ایالت نیدرزاکسن آلمان در این باره گفت که هم‌اینک شواهد به طور فزاینده این مزرعه را به عنوان منشاء آلودگی نشان می‌دهند اما نتیجه نهایی تحقیقات روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.
وزیر کشاورزی نیدرزاکسن آلمان از مردم آلمان خواست تا اطلاع ثانوی از خوردن جوانه‌های خوراکی پرهیز کنند و افزود که بهتر است تا اعلام نتایج بعدی تحقیقات از مصرف گوجه‌فرنگی، خیار و کاهو نیز خودداری شود.

این مقام آلمانی گفت که احتمال شیوع آلودگی از طریق ۱۸ جوانه مختلف این مزرعه وجود دارد ازجمله از راه جوانه‌های ماش، بروکولی، نخود، نخود فرنگی، عدس و ترب.

گرت لیندمان از مردم آلمان خواست تا اطلاع ثانوی از خوردن جوانه‌های خوراکی پرهیز کنند و هم‌چنین گفت که احتمال وجود دیگر منشاءها برای این باکتری منتفی نیست و بهتر است تا اعلام نتایج بعدی تحقیقات از مصرف گوجه‌فرنگی، خیار و کاهو نیز خودداری شود.

وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی شیوع باکتری کشنده «ای کولای» و اثرات آن بر تولید سبزیجات در کشورهای عضو این اتحادیه برگزار کنند.

برای جلوگیری از پخش این باکتری چند روز پیش روسیه نیز ورود هرگونه میوه و سبزیجات تازه از کشور‌های اتحادیه اروپا را منع کرد.

پیش از این، اعلام این خبر که خیارهای آلوده، از اسپانیا به آلمان وارد شده‌اند به صادرات سبزیجات اسپانیا آسیب وارد کرد و باعث خشم و اعتراض مقام‌های اسپانیایی شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز در حال حاضر بخش صادرات سبزیجات در مناطق جنوبی اسپانیا روزانه هفت تا هشت میلیون یورو متضرر می‌شود.

باکتری ای کولای یک باکتری معمولی است و خطری ندارد، اما برخی از انواع آن می‌تواند سبب بیماری جدی مبتلایان به آن شود.

باکتری ای‌ کولای یافت شده در افراد بیمار در آلمان، از نوعی است که می‌تواند به بیماری «اچ‌یوسی» منجر شود؛ نوعی بیماری که ضمن آلوده کردن خون، به کلیه‌ها نیز آسیب می‌رساند و در شرایط وخیم‌تر بر دستگاه عصبی فرد مبتلا نیز تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند به مرگ منجر شود.

به گفته دولت آلمان، سالانه ۶۰ مورد از ابتلای افراد به بیماری «اچ‌یوسی» گزارش می‌شود، اما این بار شمار افراد مبتلا بسیار بالاتر بوده‌است.
XS
SM
MD
LG