لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

«بازداشت» یکی از کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در قاهره


نیروهای امنیتی مصر از بازداشت یکی از کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در قاهره به اتهام «رد و بدل کردن اطلاعات» خبر دادند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه خبر داد که نیروهای امنیتی مصر تأیید کرده‌اند که این «دیپلمات ایرانی» در روزهای اخیر به اتهام «رد و بدل کردن اطلاعات» بازداشت شده‌است اما در مورد هویت این فرد و منصب دیپلماتیک او جزئیاتی ارائه نکردند.

شبکه تلویزیونی «العربیه» نیز بامداد یکشنبه خبر داد که سازمان امنیت مصر یک «دیپلمات ایرانی» به نام «قاسم حسینی» را در قاهره دستگیر کرده‌اند که اتهام او «جاسوسی» است.

به گفته این شبکه، منابع دولتی در مصر اعلام کرده‌اند که فرد متهم، در مورد مصر و برخی کشورهای خلیج فارس اطلاعات جمع‌آوری می‌کرد و هم‌اینک بازداشت شده و برای تحقیق در اختیار سازمان امنیت مصر قرار گرفته‌است.

روزنامه دولتی الاهرام، چاپ مصر، نیز روز یکشنبه نوشت که یک «دیپلمات ایرانی» به نام «سید قاسم حسینی» که در مورد مصر و برخی کشورهای خلیج فارس «اطلاعات سیاسی، اقتصادی و نظامی جمع‌آوری می‌کرده» به تازگی دستگیر شده‌است.

یک مقام امنیتی مصر که نخواسته نامش فاش شود، روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که «قاسم حسینی» که هم‌اینک در بازداشت سازمان اطلاعات مصر به‌سر می‌برد هم‌چنین کوشش کرده تا «مأمورانی را برای انجام مأموریت‌هایی در کشورهای عرب خلیج فارس» استخدام کند.

مناسبات ایران و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، اخیراً با چالش‌هایی روبه‌رو شده و به تازگی در پی اعلام کشف یک شبکه جاسوسی برای سپاه پاسداران در کویت و محکومیت چند تن در این ارتباط، کویت و جمهوری اسلامی دیپلمات‌های یکدیگر را در اقدامی متقابل اخراج کرده‌اند.

بازداشت «قاسم حسینی» با اتهامات یاد شده در حالی صورت می‌گیرد که ایران و مصر پس از تحولات اخیر مصر و سقوط حسنی مبارک به بهبود روابط میان دو کشور می‌اندیشند.

چهارشنبه گذشته علی‌اکبر صالحی و نبیل العربی، وزیران خارجه جمهوری اسلامی و مصر در حاشیه نشست غیر متعهدها در جزیره بالی اندونزی دیدار کردند و نبیل العربی پیش از این اعلام کرده‌بود که وی تصمیم دارد در دیدار با همتای ایرانی خود «در مورد نحوه گشودن فصل جدیدی از روابط میان قاهره و تهران مذاکره کند.»

ایران و مصر که از بیش از ۳۰ سال پیش قطع رابطه کرده‌اند، هم اینک در پایتخت‌های دو کشور دفتر حافظ منافع دارند.

رهبران جمهوری اسلامی در سال‌های آغازین انقلاب مقام‌های مصری را به دلیل امضای پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل متهم به خیانت به جهان اسلام می‌کردند.

با این حال در ۱۵ سال گذشته جمهوری اسلامی بارها برای از سرگیری روابط با مصر تلاش کرده بود که درخواست تهران در این زمینه همواره با مخالفت دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر روبه‌رو شده بود.
XS
SM
MD
LG