لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

دولت موقت مصر با انتشار بیانیه‌ای استعفا داد


حازم ببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت مصر.
حازم ببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت مصر.
حازم ببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت مصر، روز دوشنبه پنجم اسفند طی یک بیانیه تلویزیونی از تصمیم دولت این کشور برای استعفا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ببلاوی در این بیانیه گفت که «کابینه امروز تصمیم گرفت تا استعفای خود را به رییس جمهوری تقدیم کند» اما دلیلی برای این تصمیم ذکر نکرد.

روزنامه دولتی الاهرام مصر در شماره روز دوشنبه خود از قول منبعی که نام او فاش نشده است نوشت که این تصمیم پس از یک جلسه پانزده‌دقیقه‌ای هیات وزیران گرفته شده‌است.

بر اساس این گزارش، ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر که قرار است در انتخابات آتی نامزد ریاست‌جمهوری این کشور شود، هم در این جلسه حضور داشته‌است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر قرار است اواسط ماه آوریل برگزار شود و از ژنرال سیسی به عنوان بخت اصلی برای برنده شدن در این انتخابات یاد می‌شود.

ژنرال سیسی اما برای شرکت رسمی در این انتخابات ناچار است نخست از مناصب خود در دولت و ارتش استعفا دهد.

ببلاوی در ژوئیه گذشته و پس از آن‌که ارتش مصر رییس‌جمهور اسلام‌گرای این کشور یعنی محمد مرسی را از منصب خود برکنار کرد به نخست‌وزیری رسید.

استعفای ناگهانی دولت در مصر در حالی اعلام می‌شود که این کشور با اعتصاب‌های متعدد از جمله اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل و بخش جمع‌آوری زباله روبه‌رو است و کمبود شدید گاز برای پخت‌وپز نیز از خبرهای اصلی این کشور طی چند روز گذشته بوده‌است.

حازم الببلاوی همواره از سوی رسانه‌های مصر به عنوان شخصی که «قدرت تصمیم‌گیری ندارد» و «از چاره‌یابی برای معضلات اقتصادی کشور عاجز است» مورد انتقاد بوده‌است.

به گزارش الاهرام، رییس‌جمهوری موقت مصر از ببلاوی خواسته‌است تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید، امور دولتی را دایر نگاه دارد. هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است جانشین حازم الببلاوی شود.

حازم الببلاوی در بیانیه روز دوشنبه خود به وجود شرایط دشواری که کابینه او با آن روبه‌رو بوده اذعان کرد اما گفت که دولت او به بهبود شرایط کمک کرده‌است.

وی اظهار داشت: «کابینه طی شش هفت ماه گذشته بار مسئولیت بسیار سنگینی را به دوش کشیده است ... و در بیشتر موارد نتایج خوب بوده‌است.»

وی افزود: «هدف این است که مصر را از دالان باریکی که فشارهای امنیتی، سیاسی، و اقتصادی برایش به‌وجود آورده عبور دهیم.»
XS
SM
MD
LG