لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

عذر‌خواهی ارتش مصر از مردم؛ میدان تحریر قاهره «آرام» است


ژنرال محمدحسين طنطاوی، رئيس شورای نظامی حاکم مصر.
ژنرال محمدحسين طنطاوی، رئيس شورای نظامی حاکم مصر.
ارتش مصر روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود از کشته شدن معترضان طی ۵ روز اخیر معذرت خواست و تعهد کرد تا کسانی را که مسئول کشته شدن معترضان در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر هستند به محاکمه بکشد.

معترضان خواستار برکناری فوری رژیم نظامیان در مصر هستند، رژیمی که پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، حکومت این کشور را در دست گرفته‌ است.

هم‌اینک با ورود این اعتراضات به هفتمین روز خود خبرگزاری‌ها از کشته شدن دست‌کم ۳۵ نفر و زخمی شدن بیش از دو هزار تن دیگر طی هفته گذشته خبر می‌دهند.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر در این باره در صفحه فیس‌بوک خود پس از عذر‌خواهی نسبت به این حوادث نوشت که «نیروهای مسلح مصر از درگذشت این شهیدان در میان پسران وفادار مصر تأسف می‌خورد».

ژنرال‌های ارشد مصری نیز روز چهارشنبه در نطق‌های تلویزیونی خود به مردم این کشور تسلیت گفتند و از مردم خواستند تا آنها را با رژیم حسنی مبارک مقایسه نکنند.

این ژنرال‌ها تأکید کردند که قصد آنها ماندن بر سر قدرت نیست و حاضرند برای انتقال قدرت به غیرنظامیان همه‌پرسی برگزار کنند.

درگیری‌های میدان تحریر جمعه شب پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی و پلیس تحصن زخمی‌شدگان و خانواده‌های کشته‌شدگان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر را با توسل به زور متفرق کردند. پس از آن بر شمار معترضان افزوده شد و شماری از معترضان تلاش کردند به ساختمان وزارت کشور برسند که با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ضدشورش مصر و معترضان پس از گفت‌وگو، از شامگاه چهارشنبه قرار آشتی گذاشته‌اند و خبرنگاران وضعیت میدان تحریر را در بامداد پنج‌شنبه آرام توصیف می‌کنند.

بنا به گزارش‌ها اما معترضان تعهد کرده‌اند تا برکناری ارتش از قدرت هم‌چنان به اعتراضات خود ادامه بدهند.

انتقادهای بین‌المللی نسبت به خشونت پلیس مصر علیه معترضان رو به افزایش است و در این رابطه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به‌کارگیری خشونت توسط پلیس مصر علیه معترضان را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG