لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست تروريستی اتحاديه اروپا قرار گرفت


منابع نزديک به اتحاديه اروپا اعلام کردند که وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه، ۳۱ تیر، خود در بروکسل بر سر قرار دادن شاخه نظامی گروه حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروريستی به توافق رسيدند.

به گزارش خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه، علت قرار گرفتن شاخه نظامی اين گروه در فهرست سازمان های تروريستی اتحاديه اروپا، اقدامات تروريستی حزب الله در خاک اروپا بوده است. حزب الله متهم است که در انفجار اتوبوسی حامل گردشگران اسرائيلی در بورگاس بلغارستان در تيرماه سال ۱۳۹۱ دست داشته است.

در اين حادثه پنج گردشگر اسرائيلی و راننده بلغاری اتوبوس اين گردشگران در جا کشته و ده‌ها نفر ديگر نيز زخمی شدند.

موافقت تمام اعضای اتحادیه اروپا

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که تمام ۲۸ عضو اتحاديه اروپا با اين تصميم موافقت کرده‌اند. اتحاديه اروپا از سوی آمريکا و اسرائيل تحت فشار قرار داشت تا گروه حزب‌الله را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.

بر اساس اين تصميم، صدور ويزا برای افراد وابسته به حزب‌الله ممنوع و دارايی
سازمان‌های مربوط به اين گروه ضبط خواهند شد.

دو هفته طول خواهد کشيد تا نام افراد و سازمان‌های وابسته به حزب‌الله لبنان در ليست سياه اتحاديه اروپا قرار گيرد.

گروه حزب‌الله که از سوی ايران پشتيبانی مالی و نظامی می‌شود يکی از پايه‌های اصلی دولت ائتلافی لبنان از سال ۲۰۱۱ است، و نيروهای خود را برای حمايت از بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در مقابل شورشيان مسلح به اين کشور فرستاده است.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که مسوولان حزب‌الله در بيروت حاضر نشده‌اند تا درباره تصميم اتحاديه اروپا اعلام نظر کنند ولی شيخ حسن نصرالله، دبيرکل اين گروه، در ماه می گفته بود که چنين اقدامی ارزشی بيش از حرام کردن «جوهر بر روی کاغذ» ندارد.

فرانس تيمرمنس، وزير امور خارجه هلند، در اين زمينه گفته است: «اين نکته مثبتی است که اتحاديه اروپا تصميم گرفت تا حزب‌الله را يک سازمان تروريستی خطاب کند. من خوشحالم که امروز تصميم گرفتيم تا در ارتباط با شاخه نظامی حزب‌الله، دارايی‌های آن را ضبط کرده، مانع جمع آوری پول برای آنها شده و توان آن را برای انجام عمليات محدود کنيم.»

اسرائيل از اقدام اتحاديه اروپا استقبال کرده است. تسيپی ليونی، وزير دادگستری اسرائيل، گفته است که «سرانجام پس از سالها بحث و جدل، اين ادعا که حزب‌الله يک حزب سياسی مشروع است کاملا غلط از کار در آمد. اکنون برای دنيا روشن شد که حزب‌الله يک سازمان تروريستی است.»

اين توافق در حالی صورت گرفته است که برخی از اعضای اتحاديه اروپا نگران بودند که چنين تصميمی می‌تواند کشور لبنان را دچار بی‌ثباتی کند.

پیش از این بریتانیا خواستار قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی شده بود و دلیل آن را «دست داشتن» این گروه در حمله تروریستی به گردشگران اسرائیلی در فرودگاه بورگاس بلغارستان، و هم‌چنین ارتباط حزب‌الله با فعالیت‌های تروریستی در قبرس ذکر کرده بود.

بلغارستان و قبرس هر دو از اعضای اتحادیه اروپا هستند.

دیپلمات‌های حاضر در بروکسل اما روز دوشنبه به خبرگزاری آلمان گفتند که اقدام حزب‌الله در فرستادن افراد مسلح خود به سوریه جهت حمایت از رژیم بشار اسد باعث شده تا وزنه تصمیم‌گیری‌ها در اتحادیه اروپا به سوی افزودن نام حزب‌الله در فهرست تروریستی سنگینی کند.

حزب‌الله لبنان که از هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران است با دخالت اخیر خود در جنگ داخلی لبنان باعث نارضایتی قدرت‌های غربی شده که از شورشیان مخالف رژیم اسد حمایت می‌کنند.

دولت لبنان روز پنج‌شنبه از اتحادیه اروپا خواسته بود تا از افزودن حزب‌الله به فهرست گروه‌های تروریستی چشم‌پوشی کند زیرا «حزب‌الله از اجزای اصلی جامعه لبنان است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، احتمال آن می‌رود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به این نگرانی دولت لبنان، هم‌زمان با افزودن حزب‌الله به فهرست سیاه، به دولت لبنان نیز قول ادامه کمک‌ها را بدهند.

در نشست وزیران اتحادیه اروپا که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد موضوعات سوریه و مصر و مناطق دیگری از آسیا و آفریقا ازجمله تحولات در میانمار، سومالی، و مالی نیز بررسی شد.
XS
SM
MD
LG