لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

وزیر نیرو و شرکت ملی نفت ایران در فهرست تحریم‌های اروپا


گزارش‌ها حاکی است که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۴ مهر به تصویب رسیده و استقبال آمریکا و اسرائیل را در پی داشته شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، و مجید نامجو، وزیر نیرو، می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا دلیل تحریم دو شرکت نام‌برده که عناصر حیاتی صنعت نفت ایران هستند را کمک مالی این دو شرکت به دولت ایران عنوان کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا در این روز دارایی‌های مجید نامجو، وزیر نیروی ایران، را مسدود کرده و برای او ممنوعیت سفر قائل شده‌است.

اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را عضویت مجید نامجو در شورای عالی امنیت ملی ایران» عنوان کرده و گفته‌است که سیاست‌های هسته‌ای ایران در این شورا تعیین می‌شوند.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جلسه‌ای در لوکزامبورگ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند که یک دیپلمات اروپایی پس از این جلسه در گفت‌وگو با رادیو فردا از مسدود شدن دارایی‌های ۳۴ نهاد ایرانی و یک فرد مرتبط با برنامه اتمی ایران خبر داد.

پس از توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران که روز ۱۲ اکتبر در بروکسل انجام شده‌بود روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» در همان روز خبر داد که در چارچوب این تحریم‌ها، از این پس معاملات بالاتر از ۱۰ هزار دلار با بانک‌های ایرانی نیازمند مجوز ویژه خواهد بود.

این روزنامه افزود که برای معاملات بشردوستانه در زمینه غذا و دارو، سقف این محدودیت بانکی ۱۰۰ هزار دلار تعیین شده‌است.

استقبال آمریکا و اسرائیل، انتقاد چین

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تحسین از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران گفته‌است که «این تحریم‌ها ضربه سختی را به اقتصاد ایران وارد می‌آورد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده نیز روز دوشنبه از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرده و گفت که این تحریم‌ها «انزوای جمهوری اسلامی را عمیق‌تر می‌کند.»

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت که «این اقدامات که مکملی برای تلاش‌های قوی تحریمی ایالات متحده علیه ایران هستند موجب تقویت فشارها و روند منزوی‌سازی دولت ایران است.»

از سوی دیگر رویترز خبر می‌دهد که چین از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر افزودن بر تحریم‌های ایران انتقاد کرده و گفته است که این تحریم‌ها «تنها وضعیت را پیچیده‌تر کرده و رویارویی را تشدید می‌کند.»

بنا بر این گزارش، «هونگ لئی»، سخنگوی وزارت خارجه چین با ابراز این نظرات افزوده است که «استفاده از تحریم‌ها برای اعمال فشار راه چاره اساسی برای برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران را «اقدامی غیرقانونی، بی‌منطق، غیر انسانی و علیه ملت ایران» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG