لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

۳۴ کشته و ۱۰۰ زخمی بر اثر دو انفجار در پیشاور پاکستان


محل یکی از انفجارها در پیشاور، ۹ ژوئن.
محل یکی از انفجارها در پیشاور، ۹ ژوئن.
انفجار دو بمب در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان، بامداد یک‌شنبه باعث کشته شدن ۳۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شد.

این انفجارها در مقابل دفتر سیاسی بخشداری خیبر که بخشی از مناطق قبیله‌ای فدرال پاکستان است رخ داد و در میان کشته‌شدگان یک روزنامه‌نگار و در میان زخمی‌شدگان نیز چهار روزنامه‌نگار و ۱۰ پلیس دیده می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها، نخستین بمب قدرت کمی داشت و زمانی که نیروهای پلیس و امدادرسانان برای نجات مجروحان به محل حادثه شتافتند، یک بمب‌گذار انتحاری، خود را در میان جمعیت منفجر کرد که در پی این انفجار قوی شمار زیادی کشته و زخمی شدند.

منطقه‌ای که این بمب‌ها در آن منفجر شد بخشی از شهر پیشاور است که بسیاری از دفاتر سیاسی در آن قرار دارد و وقوع این انفجارها هم‌زمان است با بازدید لئون پانِتا، رئیس سازمان سیا، از اسلام‌آباد که در ۱۵۰ کیلومتری شرق پیشاور واقع شده‌است.

با وجود اینکه گروه طالبان پاکستان پیش از این اعلام کرده‌بود که به تلافی قتل اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده توسط نیروهای آمریکایی، حملاتی را انجام خواهد داد، اما این گروه روز یک‌شنبه دست داشتن در این دو انفجار در شهر پیشاور را رد کرد.

سخنگویان طالبان پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفتند که این گروه، تنها اماکن دولتی و نظامی را هدف قرار می‌دهد و «مردم بی‌گناه» را نمی‌کشد. به گفته این سخنگویان، «سازمان‌های اطلاعاتی خارجی برای بدنام کردن طالبان، این گروه را به دست داشتن در این دو انفجار متهم می‌کنند.»

تاکنون هیچ گروه دیگری نیز مسئولیت دو انفجار بامداد یک‌شنبه در پیشاور را بر عهده نگرفته‌است.

هفته گذشته بر اثر حمله موشکی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در استان وزیرستان جنوبی پاکستان، ۷ نفر، مظنون به همکاری با ستیزه‌جویان، کشته شدند.

جمعه پیش از آن نیز بر اثر حمله‌ای موشکی در وزیرستان جنوبی، به باور مقام‌های رسمی، الیاس کشمیری یک فرمانده ارشد القاعده در پاکستان کشته شد.

ماه گذشته دو حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی وابسته به مرزبانی در نزدیکی پیشاور ۸۰ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. طالبان پاکستان اعلام کرد که آن حمله در انتقام کشته شدن اسامه بن لادن انجام شده‌است.
XS
SM
MD
LG