لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

امضای قرارداد نفتی ۵۰۰ میلیارد دلاری بین آمریکایی‌ها و روس‌ها


شرکت دولتی نفت و گاز روسیه «روس‌نفت» (Rosneft) و شرکت آمریکایی «اکسان‌موبیل» (ExxonMobil) روز سی‌ام ماه اوت یک قرارداد چندین میلیارد
دلاری برای استخراج منابع انرژی در آب‌های دریای سیاه و قلمرو روسیه در اقیانوس منجمد شمالی امضا کردند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی امضا این قرارداد برای شرکت روس‌نفت یک موفقیت بزرگ است که مدت‌ها در جستجوی شریکی از میان شرکت‌های غربی بود که برای حفرهای عمیق در شرایط دشوار مناطق قطبی تجربه کافی داشته باشد.

برپایه این قرارداد شرکت روس‌نفت نیز مجاز خواهد شد تا به بخشی از منابع انرژی در خلیج مکزیک و ایالت تگزاس آمریکا دسترسی پیدا کند. به این ترتیب روس‌نفت یک گام دیگر به سوی تبدیل شدن به یک شرکت بین‌المللی در عرصه انرژی برداشته‌است.

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر و ایگور سچین معاون وی در جریان امضا این قرارداد حضور داشتند. ولادیمیر پوتین پس از پایان مراسم امضا قرارداد به خبرنگاران گفت: «من از توافق شرکت روس‌نفت با یکی از شرکت‌های مهم و پیشرو صنعت انرژی بسیار خشنودم. براساس این قرارداد محدوده سرمایه‌گذاری مستقیم از ۲۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیارد دلار تعیین شده‌است و اگر پروژه‌های ساختمانی و زیرساخت‌های ضروری در منطقه را در نظر بگیرم حجم آن می‌تواند به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.»
برپایه این قرارداد شرکت روس‌نفت نیز مجاز خواهد شد تا به بخشی از منابع انرژی در خلیج مکزیک و ایالت تگزاس آمریکا دسترسی پیدا کند.

براساس بیانیه شرکت آمریکایی «اکسان‌موبیل» حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای استخراج در سه حوزه مختلف و با عمق ۵۰ تا ۱۵۰ متر در قلمرو دریایی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی و آب‌های دریای سیاه در نظر گرفته‌است.

روس‌نفت صاحب دو سوم و شرکت اکسان‌موبیل صاحب یک سوم سهام این طرح است.

امضا این قرارداد برای شرکت بریتیش پترولیوم یک شکست بزرگ خواهد بود که ابتدا در مورد شراکت در این طرح توافق کرده بود ولی اوایل سال جاری مذاکرات آنها با طرف روسی به شکست انجامید. شکست این مذاکرات که در مراحل اولیه از حمایت معاون نخست‌وزیر روسیه نیز برخوردار بود نمونه‌ای است از معضلات و خطراتی که شرکت‌های خارجی برای فعالیت در روسیه با آن روبه‌رو هستند.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه (راست) و رکس تیلرسون، مدیر اکسان‌موبیل در مراسم امضای قرارداد. ۳۰ اوت ۲۰۱۱.
کارشناسان مستقل امور اقتصادی و انرژی در روسیه تردید دارند که این همکاری به خصوص در کوتاه‌مدت به خوبی پیش برود.

در هر صورت این قرارداد برای استراتژی گسترش نفوذ شرکت «اکسان‌موبیل» در عرصه انرژی روسیه یک پیروزی بزرگ قلمداد می‌شود. در سال ۲۰۰۳ بسیاری در روسیه این‌طور تصور می‌کردند که این شرکت آمریکایی زیر پوشش شرکت «یوکوس» سعی دارد منابع انرژی روسیه را در کنترل خود بگیرد. به همین خاطر شرکت یوکاس با تشکیل پرونده برای مدیر آن «میخائیل خودوروفسکی»، منحل و توسط روس‌نفت بلعیده شد.
XS
SM
MD
LG