لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

درخواست از گزارشگران سازمان ملل برای اقدام در مورد زندان اوین


فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به گزارشگران ویژه سازمان ملل از آنها خواست در ارتباط با حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اقدام کنند.

این نامه که متن آن روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت، بر روی وب‌سایت فدراسیون یادشده منتشر شده از سوی این فدراسیون و سازمان عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، به آقایان ماینا کیای و خوان مندز فرستاده شده‌ است.

ماینا کیای، گزارشگر ویژه آزادی گردهمایی مسالمت‌آمیز و تشکل، و خوان مندز، گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر مجازات‌ها و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است.

در این نامه، به منظور اطلاع‌رسانی به گزارشگران ویژه، جزئیات مفصلی از رویدادهای روز ۲۸ فروردین، ۱۷ آوریل، و روزهای پس از آن در زندان اوین درج شده‌ است.

به نوشته این گزارش، «بعضی از زندانیان اتاق‌های ۱ و ۳ بند ۳۵۰، که از بازرسی‌های پیشین تجربه نامناسبی (ناپدید شدن وسایل و مواد غذایی) را داشتند خواهان آن شدند که بازرسی از اتاق‌های‌شان در حضور آنها صورت بگیرد» و این درخواست باعث حمله به آنها و ضرب و شتم آنها توسط مأموران شده‌ است.

در بخشی از این نامه تأکید شده‌ است که «بروز خشونت علیه زندانیان در زندان اوین ظاهراً در واکنش به تلاش زندانیان برای مقاومت در برابر تخلف‌های ماموران رخ داده‌ است. هیچ اقدام خشونت‌آمیزی از سوی این زندانیان گزارش نشده‌ است. مقاومت آنها فقط لفظی بوده‌است زیرا آنها تنها اصرار کرده‌اند در هنگام بازرسی در اتاق‌هایشان حضور داشته باشند.»

این نامه در مورد رفتار مأموران با این زندانیان می‌افزاید: «بنابراین، این رفتار نقض حق گردهمایی مسالمت‌آمیز است که در ماده ۲۲ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به رسمیت شناخته شده‌ است.»

نامه فدراسیون یادشده که از سوی پاله ویلسون، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، در ژنو، صادر شده در ادامه می‌نویسد: «خشونتی که در زندان اوین رخ داده به طور آشکار نقض حق گردهمایی مسالمت‌آمیز زندانیان اتاق‌های ۱ و ۳ به شمار می‌رود.»

این متن می‌افزاید: «در حقیقت، ضرب و شتم، اقدام به شکنجه و بدرفتاری و استفاده از سلول انفرادی در واکنش انتقام‌جویانه به حق اعتراض مسالمت‌آمیز زندانیان انجام شده‌ است.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران روز شنبه، ۶ اردیبهشت، نیز نامه‌ای سرگشاده با مضمون و درخواستی مشابه به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر، درباره حمله در زندان اوین ایران فرستاده‌ بودند.

مسئولان جمهوری اسلامی در مورد رویدادهای بند ۳۵۰ اوین روایت‌های دیگری دارند و از آن‌ جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت گفت که در این بند «مشروبات الکلی» وجود داشته‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی این‌گونه توضیح داد که «این مشروبات با استفاده از میوه و وسایلی که در زندان به زندانی داده شده تهیه شده‌ است.»

معاون اول قوه قضائیه: «تغییر رئیس زندان‌ها ربطی به اتفاقات اوین نداشت»

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، دهم اردیبهشت، خبر داد که ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، بامداد این روز در مورد خبر تغییر رئیس زندان‌ها و همزمانی آن با بالا گرفتن خبرها در مورد «ضرب و شتم» زندانیان در اوین گفت: «بر خلاف آن چه رسانه‌های ضدانقلاب مدعی شدند این تغییرات هیچ ربطی به اتفاقات رخ داده در زندان اوین نداشت.»

همزمان با بالا گرفتن مسئله «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ اوین، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت اعلام شد که غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران از این منصب به منصب دیگری منتقل شده‌ است، انتقالی که به گفته سخنگوی قوه قضائیه «ارتقا محسوب می‌شود.»

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، روز چهارشنبه در مورد رویدادهای بند ۳۵۰ نیز گفت: «بازرسی‌های نوبه‌ای و مستمر از درون بند زندان‌ها امری طبیعی و قانونی است زیرا به جهت برقرار امنیت درون زندان‌ها صورت می‌گیرد.»

وی افزود: «ما موظفیم جلوی هر گونه ارتکاب جرم و ایجاد نا آرامی در زندان‌ها را بگیریم و این گونه بازرسی‌ها یکی از روش‌های این موضوع است.»
XS
SM
MD
LG