لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

کنگره آمریکا برای جلوگیری از سقوط به «پرتگاه مالی» به توافق رسید


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
مجلس نمایندگان ایالات متحده که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت‌ دارند سه‌شنبه شب به لایحه مجلس سنا در ارتباط با پیشگیری از سقوط اقتصاد آمریکا به «پرتگاه مالی» رای مثبت داد.

مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار دمکرات‌هاست یک روز پیش از این، لایحه یادشده را به تصویب رسانده بود و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مجلس نمایندگان نیز هم‌اینک با ۲۵۷ رأی مثبت در برابر ۱۶۷ رأی منفی این لایحه را پذیرفته‌است.

رأی مثبت دو مجلس یادشده که با هم کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند باعث می‌شود که از افزایش گسترده مالیات‌ها و صرفه‌جویی‌هایی شدید در هزینه‌ها که قرار بود به خاطر مصوبات پیشین به طور خودکار از آغاز سال جدید به اجرا درآید جلوگیری شود.

تحلیلگران معتقدند که اگر دو حزب اصلی آمریکا در مورد این لایحه به توافق نمی‌رسیدند، افزایش مالیات‌ها و صرفه‌جویی‌ها باعث کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه سوق یافتن اقتصاد آمریکا به سوی یک «پرتگاه مالی» می‌شد.

رسیدن به این توافق پس از هفته‌ها مذاکره به دست آمد و مذاکرات در این خصوص تا لحظات آخر سال ۲۰۱۲ که مهلت پایانی تصمیم‌گیری در این مورد بود ادامه یافت.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، که گفته‌است این توافق را به سرعت امضا خواهد کرد، تصویب این لایحه را «گام اول در راه تقویت اقتصاد آمریکا» توصیف کرد.

هم‌اینک با توافق کنگره آمریکا بر سر لایحه نام‌برده، اجرای قوانین افزایش مالیات و کاهش بودجه‌ها، دو ماه به تعویق افتاده و دو حزب اصلی این کشور قرار است در نشست‌های بعدی آینده این قوانین را مشخص کنند.

توافق کنگره آمریکا برای جلوگیری از سقوط به «پرتگاه مالی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00


اوباما: امشب تعهد انتخاباتی‌ام عملی شد

بر اساس توافق جدید، قرار است از این پس خانوارهای آمریکایی که بیش از ۴۵۰ هزار دلار درآمد دارند مالیات بیشتری بپردازند.

سه‌شنبه شب باراک اوباما که در حال ترک کاخ سفید و در حال بازگشت به هاوایی برای گذراندن بقیه تعطیلات خود بود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «یکی از قول‌های اصلی که در جریان کارزار انتخاباتی‌ام داده بودم این بود که قانون مالیات عوض شود چراکه این قانون توازن نداشت و به نفع پولداران و به ضرر آمریکایی‌های طبقه متوسط عمل می‌کرد.»

وی افزود که «و امشب ما این کار را انجام دادیم.»

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه هشدار داد که کسری بودجه دولت «هم‌چنان بسیار زیاد است» و اعلام کرد که در ارتباط با بالا بردن مجدد سقف بدهی‌های دولت، دیگر با کنگره مذاکره نخواهد کرد.

قوانینی که قرار بود از آغاز سال ۲۰۱۳ به اجرا درآید ولی هم‌اینک ملغی شده برای کاستن ۵۶۰ میلیارد دلار از کسری بودجه آمریکا تنظیم شده‌بود اما در عین حال ممکن بود اقتصاد آمریکا را وارد رکود کرده و دو میلیون نفر را بیکار کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که روز چهارشنبه در پی اعلام خبر توافق دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، بهای نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت که این افزایش در هنگ‌کنگ ۹۵ سنت در هر بشکه بود.
XS
SM
MD
LG