لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

صعود چهار تیم دیگر به جام جهانی فوتبال


هواداران تیم ملی فوتبال سوئیس.
هواداران تیم ملی فوتبال سوئیس.
در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه اروپا، سه تیم دیگر به جام جهانی راه یافتند. با صعود آلمان، سوئیس و بلژیک، تعداد تیم‌های حاضر در برزیل به عدد سیزده رسید. کلمبیا هم از منطقه آمریکای جنوبی صعود کرد.

پیش از این، صعود تیم‌های ملی ژاپن، ایران، کره جنوبی، استرالیا، هلند، ایتالیا، آرژانتین، آمریکا و کاستاریکا به اتفاق برزیل میزبان مسابقات، مسجل شده بود.

در گروه A، کرواسی در زاگرب با نتیجه ۲-۱ مغلوب بلژیک شد تا تیم پیروز، راهی جام جهانی شود. شاگردان مارک ویلموتس بدون شکست و با ۲۵ امتیاز مقتدرانه مسافر جام جهانی شدند. هر دو گل بلژیک را روملو لوکاکو زد و تک گل کرواسی هم توسط نیکو کرانچار فرزند سرمربی سپاهان اصفهان به ثمر رسید. کرواسی با این شکست راهی مرحله حذفی شد که بین تیم‌های دوم گروه‌های هشت گانه برگزار خواهد شد.

در گروه B، بلغارستان در خانه ارمنستان با نتیجه دو بر یک شکست خورد تا دانمارک برای رسیدن به مرحله حذفی امیدوار شود. این تیم با هنرنمایی نیکلاس بنتنر ۲-۱ از ایتالیا پیش افتاد اما دریافت گل تساوی در دقیقه ۹۱ امیدهای دانمارک را بر باد داد.

جیان‌لوییجی بوفون در این مسابقه ۱۳۷مین مسابقه ملی‌اش را انجام داد و توانست رکورد فابیو کاناوارو را بشکند. بوفون سال ۱۹۹۷ در ۱۹ سالگی پس از مصدومیت جیانلوکا پالیوکا مقابل روسیه اولین بازی ملی را تجربه کرد و حالا رکورددار بازی ملی در تاریخ فوتبال ایتالیا است.

آلمان در گروه C میزبان جمهوری ایرلند بود و با نتیجه سه بر صفر به برتری رسید تا بالاتر از سوئد راهی برزیل شود. گل‌های این دیدار را سامی خدیرا، آندره شورله و مسعود اوزیل به ثمر رساندند. اوزیل که از رئال جدا شده و به آرسنال پیوسته، ستاره تیمش در این مسابقه بود.

سوئد در مصافی حساس، ۲-۱ مقابل اتریش پیروز شد تا راهی مرحله حذفی شود. بازی تا دقیقه ۸۸ مساوی بود اما زلاتان ابراهیموویچ توانست با تجربه و هنرنمایی خود، سرنوشت تیم دوم گروه را تعیین کند.

در گروه D سوئیس ۲-۱ بر آلبانی پیروز شد تا یکی از سه تیمی باشد که جمعه شب از اروپا مسافر جام جهانی شدند. برای این تیم که توسط اوتمار هیتسفلد سرمربی سابق بایرن مونیخ هدایت می‌شود، ژردان شکیری و میشائیل لانگ گل زدند. اروین بولکو بازیکن تیم سپاهان هم ۹۰ دقیقه برای آلبانی به میدان رفت.

هلند که از قبل صعودش به جام جهانی مسجل شده بود به مصاف مجارستان رفت و با نتیجه دور از انتظار ۸-۱ مهمان خود را در هم شکست. در این دیدار روبین فان پرسی هت‌تریک کرد و توانست به رکورد ۴۱ گل ملی برسد و از پاتریک کلایورت پیشی بگیرد. کلایورت که در تیم ملی دستیار لوییس ون‌گال است ۴۰ گل ملی دارد اما شب افتضاح مجارستانی‌ها باعث شد فان‌پرسی بهترین گلزن تاریخ تیم ملی هلند شود. او پس از ثبت گل دوم و رسیدن به رکورد کلایورت، به سمت او رفت و همدیگر را در آغوش کشیدند.

در همین گروه، رومانی و ترکیه در خانه حریفان خود به پیروزی رسیدند تا در روز پایانی همراه با مجارستان، شانس کسب عنوان دوم را گروه داشته باشند. گرچه ترکیه باید با هلند بازی کند و اوضاع رومانی که میزبان استونی است، بهتر به نظر می‌رسد.

انگلیس در دیدار با مونته‌نگرو با نتیجه چهار بر یک پیروز شد. نیمه اول این بازی بدون گل به پایان رسیده بود اما در آغاز نیمه دوم، وین رونی گل اول را زد و جریان بازی را به کلی تغییر داد.

در گروه F روسیه که صعودش به جام جهانی تقریباً مسجل است چهار گل به لوکزامبورگ زد. پرتغال نیز که به احتمال فراوان تیم دوم این گروه خواهد شد در خانه مقابل اسرائیل به تساوی ۱-۱ رضایت داد.

در منطقه آمریکای جنوبی، کلمبیا در شهر بارانکیلا و با حضور ۴۵ هزار تماشاگر با هنرنمایی رادامل فالکائو مقابل شیلی به تساوی ۳-۳ رسید تا این تیم هم مسافر جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شود. در دور پایانی بازی‌های این منطقه از بین اکوادور، شیلی و اروگوئه، دو تیم دیگر به طور مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و تیم پنجم که احتمالاً اروگوئه است، به مصاف تیم پنجم آسیا یعنی اردن خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG