لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

توافق فرانسه، بریتانیا و آمریکا بر سر قطعنامه «سختگیرانه» علیه سوریه


به ترتیب از راست: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در پاریس. ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳.
به ترتیب از راست: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در پاریس. ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳.
فرانسه، بریتانیا، و ایالات متحده روز دوشنبه ۲۵ شهریور توافق کردند تا در خصوص مسئله برچیده شدن سلاح‌های شیمیایی سوریه قطعنامه‌ای «قوی و سختگیرانه» در سازمان ملل تنظیم کنند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این سه کشور هم‌چنین تأکید کرده‌اند که در این قطعنامه باید «ضرب‌الاجل‌هایی دقیق و الزام‌آور» گنجانده شود.

دفتر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه خبر داد که این توافق پس از دیدار و گفت‌وگوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در پاریس حاصل شده‌است.

اولاند پیش از گفت‌وگوهای دوشنبه گفت که احتمال می‌رود تا پایان هفته جاری در مورد این قطعنامه در شورای امنیت رأی‌گیری انجام شود.

گفت‌وگوهای پاریس پس از آن انجام می‌شود که آمریکا و روسیه بر سر برچیده شدن زرادخانه شیمیایی سوریه به توافق رسیدند؛ توافقی که از احتمال اقدام نظامی واشینگتن علیه رژیم بشار اسد کاسته است.

گفت‌وگوهای روز دوشنبه در پاریس هم‌چنین ساعاتی پیش از انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره حملات شیمیایی سی‌ام مرداد، ۲۱ اوت، در حومه دمشق انجام شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش بازرسان سازمان ملل به این نتیجه رسیده‌اند که «شواهدی روشن و متقاعدکننده» وجود دارد که در ۲۱ اوت، در منطقه غوطه دمشق راکت‌های سطح‌به‌سطحی پرتاب شده‌است که حامل گاز عصبی سارین بوده‌اند.

این بازرسان ۱۴ موردی که گفته می‌شود در سوریه حمله شیمیایی صورت گرفته را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که «در درگیری‌های کنونی میان طرف‌های درگیر در سوریه سلاح شیمیایی در ابعادی نسبتاً بزرگ علیه شهروندان غیرنظامی ازجمله کودکان استفاده شده‌است.»

این اطلاعات از صفحه اول گزارش یادشده که به رؤیت آسوشیتدپرس رسیده اخذ شده و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل قرار است عصر روز دوشنبه نسخه کامل آن را به شورای امنیت ارائه دهد.

در صفحه اول این گزارش به هویت استفاده‌کنندگان از سلاح شیمیایی در سوریه اشاره‌ای نشده‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که واشینگتن شواهدی دارد که نشان می‌دهد رژیم بشار اسد مرتکب این حملات شیمیایی شده و در اثر آن ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیش از ۴۰۰ تن از آنها کودک بوده‌اند.

آقای اوباما روز شنبه تأکید کرد که حاضر است در زمینه مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه به راه حل دیپلماتیک فرصت دهد، اما هم‌چنان آماده اقدام نظامی علیه رژیم اسد است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز اصرار دارد که گزینه اقدام نظامی علیه رژیم بشار اسد باید «بر روی میز بماند» تا از این طریق از پیروی اسد از توافق آمریکا و روسیه اطمینان حاصل شود.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، مسئله جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را یک «یهانه» توصیف کرده و علیه حمله نظامی به سوریه هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG