لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

بازیچه شدن دانشگاه آزاد در دعواهای سیاسی و تأثیرات منفی آن


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دست‌بردن شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه دانشگاه آزاد می‌گوید، «جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این نیست که در عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها دخالت و برای رسیدن به این هدف تبصره و قانون تصویب کند.»

«سعدالله نصیری قیداری» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا یادآور شده‌است: «این رئیس هیات امنا است که باید بر عملکرد رئیس دانشگاه آزاد نظارت داشته باشد نه رئیس جمهور.»

در گفت‌وگو با سعید پیوندی، جامعه‌شناس آموزش و پرورش در پاریس، نظر او را درباره انتقادهای سخنگوی کمیسیون مجلس پرسیده‌ایم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم


سعید پیوندی: اگر بخواهیم کاملا قانونی با مسئله برخورد کنیم، حق با سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس است.

در ایران ما یک شورای انقلاب فرهنگی داریم که یک نهاد تعریف نشده و مبهم است و کار آن تا الان بیشتر در حد نظارت کلی و تعیین سیاست‌های راهبردی و کلان در زمینه‌های آموزش عالی بوده‌است.

ولی در مورد دانشگاه آزاد، دخالت این نهاد به مراتب فراتر از این حد رفته‌است به طوری که نه تنها در انتخاب رئیس دانشگاه به طور مستقیم وارد عمل شده، بلکه حتی دست به تغییر اساسنامه دانشگاهی می‌زند که اساسا ربطی به دولت ندارد.

اساسنامه دانشگاه آزاد چه می‌گوید و اصولا این اساسنامه چگونه می‌تواند دچار تغییرات بشود؟

اساسنامه دانشگاه آزاد در آن موردی که می‌خواهند تغییر بدهند این است که امضای رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، برای تعیین رئیس دانشگاه الزامی نباشد و در صورتی که از یک مهلت گذشت و رئیس هیات امنا آن را امضا نکرد، این شورای انقلاب فرهنگی باشد که در این مورد وارد عمل شود.

این کار کاملا غیر قانونی است. برای اینکه دانشگاه آزاد یک موسسه خصوصی است که ربطی به دولت ندارد.
یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر اصولی حق دخالت در امور دانشگاه آزاد که یک دانشگاه کاملا خصوصی است را ندارد.

در گذشته هم این حق را نداشته‌است. ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی در مورد دانشگاه‌های دولتی هم این حق را ندارد.
بنابر این می‌شود گفت که این کار یک کار فراقانونی و کودتاگونه است که الان طرفداران دولت یا کسانی که در شورای انقلاب فرهنگی مخالف هیات امنای دانشگاه آزاد هستند برای به دست گرفتن این دانشگاه دارند انجام می‌دهند.

در صورتی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد مجبور بشود به این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تن دهد، این دانشگاه تا چه اندازه دچار تغییرات خواهد شد؟

به هر حال این حادثه خیلی مهمی است. دانشگاه آزاد دانشگاهی است با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو، صدها واحد و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه و طبیعتا مدیریت یک چنین مجموعه عظیمی کار کسانی نیست که در گذشته مدیر یک دانشگاه کوچک بوده‌اند.

مقاومت آقای هاشمی رفسنجانی هم از این نظر معنی‌دار است ولی به هر حال به خاطر توازن قوایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، من نمی‌دانم آقای هاشمی تا کجا می‌تواند این مقاومت را ادامه بدهد.

ارزیابی شما به عنوان یک کارشناس مسائل آموزشی و پرورشی این است که تا کنون دانشگاه در درگیری‌های قدرت در جمهوری اسلامی ایران حالت مستقل‌تری داشته‌است و غیر سیاسی بوده‌است و این مسئله ممکن است روی وضعیت علمی دانشگاه هم از این پس اثر بگذارد؟

با این که دانشگاه آزاد در هر صورت زیرمجموعه کل آموزش عالی ایران است، اما به خاطر همین دولتی نبودن، دانشگاه آزاد همیشه جوش مقداری بهتر بوده‌است.

ولی الان با وضعی که پیش آمده‌است می‌شود گفت که دانشگاه آزاد در این دعواهای سیاسی عملا وارد بازی سیاسی در قدرت می‌شود و همین هم می‌تواند به طور مستقیم روی کیفیت آموزشی، کیفیت کار استادان و فضای عمومی آموزشی و علمی دانشگاه تاثیر خیلی منفی بگذارد.
XS
SM
MD
LG