لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

«تحویل میلیون‌ها بشکه نفت ایران به چین احتمالا به تعویق می افتد»


در پی تحریم‌های اروپا و مناقشه پیش‌آمده میان شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت «سینوپک»، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی چین، تحویل میلیون‌ها بشکه نفت خام ایران به چین با خطر تعویق روبه‌رو شده‌ است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۳ تیر در گزارشی نوشت که تحریم‌های جدید بیمه‌ای اتحادیه اروپا علیه کشتی‌های حامل نفت ایران باعث شده تا شرکت سینوپک برای حمل ۵۰۰ هزار بشکه نفتی که از ایران خریده است به شرکت ملی نفتکش ایران روی آورد.

اما بنا بر این گزارش، شرکت ملی نفتکش ایران و سینوپک بر سر مبلغی که باید برای حمل و نقل این میزان نفت پرداخت شود توافق ندارند و این امر تحویل نفت از ایران به چین را با مشکل مواجه کرده‌است.

یکی از منابع نزدیک به این شرکت به خبرگزاری رویترز گفته است: برای حمل ۱۲ میلیون بشکه نفت خامی که قرار بوده است برای ۲۰ روز نخست ماه ژوئیه از ایران به مقصد چین بارگیری شود هنوز نام هیچ شناوری اعلام نشده‌است.

یکی مقام‌ نفتی ایران نیز که نخواست نامش فاش شود در این زمینه اظهار داشت: «بین شرکت ملی نفتکش ایران و یونی‌پک، شاخه تجاری سینوپک، در خصوص مسائل باربری اختلاف نظرهایی وجود دارد».

وی افزود که «یونی‌پک رقمی را پیشنهاد کرده است و شرکت ملی نفتکش ایران هم‌اینک این رقم را در دست بررسی دارد».

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه- ۱۱تیرماه- تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد.

بر پایه این تحریم، شرکت‌های بیمه اروپایی که بخش اعظم بازار بیمه کشتیرانی جهان را در دست دارند از ارائه پوشش بیمه برای کشتی‌های حاوی نفت ایران منع شده‌اند.

چین و هند، دو مشتری بزرگ نفت ایران، در دو هفته گذشته از تهران خواسته‌اند که نفت صادراتی به این دو کشور را با استفاده از کشتی‌های خود حمل کند و همچنین پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی را خود ایران متقبل شود.

در همین زمینه دو کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با رادیو فردا، درباره توان ایران برای پوشش بیمه‌ای و حمل و نقل نفت با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، شدیداً ابراز تردید کرده‌اند.

احتمال تعویق حمل نفت از ایران به چین در حالی است که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، ایران هم‌اینک نیز ناچار شده است تا از ظرفیت بخشی از نفت‌کش‌های خود برای انبار کردن حدود ۴۲ میلیون بشکه نفتی که قادر به صدور آن نبوده است استفاده کند.

آمارهای ارائه‌شده توسط دولت چین نشان می‌دهد که این کشور واردات نفت خام خود از ایران را در خلال پنج ماهه نخست سال جاری با ۲۵ درصد کاهش به حدود ۳۹۰ هزار بشکه در روز تقلیل داده‌است.

چین توانست با این اقدام از تحریم‌های ایالات متحده علیه خود پیشگیری کند و برای ادامه واردات بخشی از نیاز نفتی خود از ایران از واشینگتن معافیت بگیرد.

تحریم‌های مالی آمریکا علیه معامله‌کنندگان نفتی با ایران از ۲۸ ژوئن به اجرا در آمده‌است و ایالات متحده هم‌اینک معافیتی شش‌ماهه از این تحریم‌ها برای چین قائل شده‌است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌کوشند تا با اعمال فشار بر اقتصاد ایران، جمهوری اسلامی را از پی‌گیری برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای منصرف کنند، اما مقام‌های ایرانی با اظهار اینکه این برنامه صلح‌آمیز است بر ادامه آن پافشاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG