لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

تلاش ژاپن برای مهار نشت «آب آلوده به رادیواکتیو» به دریا


نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما دایچی در ژاپن.
نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما دایچی در ژاپن.
پس از آن‌که اعلام شد دو سال پس از فاجعه سونامی، هنوز روزانه ۳۰۰ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا نشت می‌کند، نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه ۱۶ مرداد دستور اقدام فوری در این خصوص صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات وزارت صنایع ژاپن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که طی دو سال گذشته هر روزه ۳۰۰ تن از آب آلوده‌ای که برای خنک کردن این نیروگاه آسیب‌دیده استفاده می‌شود به اقیانوس آرام نشت کرده است.

در همین روز «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن، با «اضطراری» خواندن وضعیت در این نیروگاه، به وزیر اقتصاد، تجارت، و صنایع دستور داد تا «اقداماتی فوری» برای جلوگیری از این نشت و پاکسازی محیط این نیروگاه انجام دهند.

خبر نشست آب آلوده از نیوگاه فوکوشیما از چند ماه پیش اعلام شده بود اما نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه گفت که شرکت تپکو، صاحب این نیروگاه، دیگر قادر نیست به تنهایی از نشت مواد رادیواکتیو به آب دریا جلوگیری کند.

به گفته مقامات ژاپنی، دولت ژاپن امیدوار است با اقدامات فوری، میزان نشت مواد رادیواکتیو از این نیروگاه را تا ماه دسامبر به ۶۰ تن در روز کاهش دهد.

به نوشته رویترز برآورد می‌شود پاکسازی کامل نیروگاه فوکوشیما ۴۰ سال به طول بینجامد و ۱۱ میلیارد دلار هزینه دربر داشته باشد.

نبروگاه فوکوشیما دایچی در اسفند ۸۹، مارس ۲۰۱۱، و در پی یک سونامی بزرگ که بر اثر زمین‌لرزه به‌وجود آمده بود به‌شدت آسیب دید.

هزاران نفر از ساکنان نزدیک این نیروگاه به دلیل آن که تشعشعات هسته‌ای در آن منطقه هنوز در حدی بالا قرار دارد نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

اواخر تیرماه سال جاری متصاعد شدن بخار از نیروگاه فوکوشیما نگرانی‌ها در مورد ایمن بودن عملیات در این مرکز هسته‌ای را بار دیگر دامن زد.
XS
SM
MD
LG