لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

قذافی «نقشه راه» را پذیرفت؛ مخالفان می‌گویند قذافی باید برود


دیدار نمایندگان اتحادیه آفریقا از کشورهای آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا با معمر قذافی، رهبر لیبی، در باب‌العزیزیه. ۱۰ آوریل ۲۰۱۱.
دیدار نمایندگان اتحادیه آفریقا از کشورهای آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا با معمر قذافی، رهبر لیبی، در باب‌العزیزیه. ۱۰ آوریل ۲۰۱۱.
اتحادیه آفریقا خبر داد که معمر قذافی، رهبر لیبی، نقشه راه برای خاتمه نزاع لیبی را پذیرفته‌است اما یکی از نمایندگان مخالفان قذافی در واکنش به این خبر گفت که تنها راه مؤثر بودن نقشه راه این است که معمر قذافی از قدرت کناره گیری کند.

بنا بر گزارش‌ها، این «نقشه راه» شامل برقراری آتش‌بس فوری، باز شدن راه امدادرسانی انساندوستانه، و برگزاری مذاکرات میان دو جناح برای رسیدن به راه حل خاتمه درگیری‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیکوب زوما، رییس جمهور آفریقای جنوبی که در رأس هیئتی متشکل از رهبران آفریقایی با معمر قذافی دیدار کرده‌است از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواست تا حملات هوایی به لیبی را متوقف کند تا «شانسی برای آتش‌بس فراهم شود.»

بنا بر گزارش‌ها، سازمان ناتو که روز یکشنبه نیز بر شدت حملات هوایی خود افزود، هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده‌است.

هیئت بلندپایه اتحادیه آفریقا، روز یکشنبه برای میانجی‌گری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شد و در باب‌العزیزیه، محل اقامت رهبر لیبی، با وی دیدار کرد.

این هیئت هم‌اینک در حال سفر به سوی بنغازی در شرق لیبی است تا با مخالفان قذافی وارد مذاکره شود.

جیکوب زوما که رهبری این هیئت را بر عهده دارد روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با معمر قذافی با اشاره به هیئت مذاکره‌کننده قذافی گفت: «هیئت برادر ما، رهبر لیبی، نقشه راه را آن‌گونه که توسط ما ارائه شد پذیرفت. ما باید به برقراری آتش‌بس فرصتی بدهیم.»

به گزارش رویترز به نقل از یکی از اعضای اتحادیه آفریقا، در این گفت‌وگوها در مورد پیشنهاد کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت هم «کمی صحبت شده‌است» اما جزئیات بیشتر آن در حال حاضر «محرمانه» است.

در همین حال روز دوشنبه، مصطفی غِریانی، از سخنگویان گروه مخالف معمر قذافی در واکنش به پذیرش نقشه راه از سوی رهبر لیبی گفت: «مردم لیبی با صراحت کامل گفته‌اند که قذافی باید برود.»

وی با وجود این، در خصوص نقشه راه افزود: «ما پس از دریافت جزئیات بیشتری از این پیشنهاد آن را بررسی کرده و به آن پاسخ می‌دهیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمس الدین عبدالملا، از دیگر سخنگویان مخالفان قذافی نیز روز دوشنبه در واکنش به خبر پذیرش نقشه راه از سوی رهبر لیبی گفت: هرگونه آتش‌بس مستلزم این است که نظامیان دولتی از خیابان‌ها بروند و به مردم اجازه داده شود برای ابراز نظر به خیابان‌ها بیایند.

وی افزود: «اگر مردم آزاد باشند در طرابلس به خیابان بیایند و تظاهرات کنند، کار تمام می‌شود. من فکر می‌کنم در این‌صورت طولی نمی‌کشد که همه لیبی آزاد خواهد شد.»

پذیرفتن نقشه راه از سوی معمر قذافی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر دولت لیبی در پاسخ به پیشنهاد شورشیان مبنی بر آغاز گفت‌وگوها برای برقراری آتش‌بس، این پیشنهاد را رد کرده و آن را «جنون‌آمیز» نامیده بود.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ناتو، روز یکشنبه بر شدت حملات خود به یگان‌های زرهی معمر قذافی افزوده‌اند تا محاصره شهر مصراته توسط این نیروها را تضعیف کرده و پیشروی نیروهای قذافی در شرق را نیز کندتر کنند.

به گزارش رویترز، شورشیان لیبی که تا چندی پیش نیروهای ناتو را به کوتاهی در محافظت از غیر نظامیان متهم می‌کردند، روز یکشنبه از شدت گرفتن این حملات ابراز خرسندی کرده‌اند.

بنا بر اظهارات فرمانده نیروهای ناتو در عملیات لیبی، نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی «درصد قابل توجهی» از ذخایر مهمات و دفاعی حکومت لیبی را منهدم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG