لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

معرفی رسمی کابینه آلمان؛ یک زن برای نخستین بار وزیر دفاع شد


«اورزولا فون در لاین»، وزیر دفاع جدید آلمان.
«اورزولا فون در لاین»، وزیر دفاع جدید آلمان.
آنگلا مرکل که این هفته سومین دور از صدر اعظمی خود را در آلمان آغاز می‌کند روز یک‌شنبه ۲۴ آذر «اورزولا فون در لاین» را به عنوان اولین زن در تاریخ آلمان به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل در یک نشست خبری با اشاره خانم «فون در لاین» گفت: «کسانی که او را می‌شناسند می‌دانند که او هم به موضوعات بین‌المللی و هم به سیاست‌های اجتماعی علاقه دارد. این شغلی هیجان‌انگیز و پرچالش است و مطمئن‌ام که او به طور کامل از عهده آن برمی‌آید.»

روز یک‌شنبه هم‌چنین اعلام شد که در دولت جدید با کنار رفتن گیدو وستروله از منصب وزارت خارجه، وزیر امور خارجه پیشین آلمان یعنی فرانک-والتر اشتاین‌مایر بار دیگر به این سمت بازگشته‌ است.

حزب دموکرات مسیحی (سِ. دِ. او) آنگلا مرکل سه ماه پس از پیروزی در انتخابات ۲۲ سپتامبر، روز شنبه موفق شد با حزب سوسیال مسیحی (س. اس. او) و حزب سوسیال دموکرات (اس. پ. د) ائتلافی موسوم به «ائتلاف بزرگ» تشکیل دهد.

بر پایه ائتلاف جدید، از میان ۱۶ وزیر کابینه آلمان، رییس کابینه و پنج وزیر از حزب آنگلا مرکل خواهند بود و شش وزیر به حزب «اس. پ. د» و سه وزیر به «س. اس. او» اختصاص می‌یابند.

بر پایه توافق‌ها، زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال دمکرات (اس. پ. د)، قائم‌مقام صدر اعظم و وزیر امور اقتصادی آلمان می‌شود و وظیفه عبور از انرژی هسته‌ای و تامین کامل انرژی آلمان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بر عهده او خواهد بود.

از دیگر تحولات در تشکیل کابینه جدید آلمان حضور «آیدان اوزاوغوز» از حزب سوسیال دموکرات به عنوان نخستین زن ترک‌تبار در دولت جدید است که مقام مشاور آنگلا مرکل در امور همبستگی اجتماعی را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال باربارا هندریکس و مانوئلا شوزیگ دو زن دیگر از حزب سوسیال دمکرات هدایت وزارتخانه‌های محیط زیست و خانواده را برعهده خواهند گرفت.

رهبران سه حزب موتلفه این هفته در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که موارد اصلی مورد توافق این احزاب در ائتلاف جدید عبارتند از «تقویت وضعیت مالی کشور، تضمین رفاه در کشور، و امنیت اجتماعی.»

حزب دمکرات‌مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل که یک حزب راست میانه محسوب می‌شود، در انتخابات پارلمانی ۲۲ سپتامبر نزدیک به ۴۲ درصد آرا را بدست آورد. حزب سوسیال دمکرات نیز با ۲۵٫۷ درصد آرا دومین حزب پیروز انتخابات بود.

دولت جدید آلمان روز سه‌شنبه ۲۶ آذر به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.
XS
SM
MD
LG