لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

خانواده‌های دراویش «آمدند تا به زندان بیفتند و نزدیک عزیزانشان باشند»


تجمع اعتراضی قبلی دراویش گنابادی در شهرکرد.
تجمع اعتراضی قبلی دراویش گنابادی در شهرکرد.
تعدادی از دراویش گنابادی روز پنج‌شنبه سوم اسفند با تجمع مقابل زندان اوین، نسبت به انتقال تعدادی از دراویش گنابادی به سلول انفرادی اعتراض کردند که به واکنش نیروهای امنیتی و بازداشت چندساعته این افراد انجامید.

وب سایت مجذوبان نور پایگاه خبری دراویش گنابادی تعداد تجمع‌کنندگان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده است.

در گفت‌وگو با مصطفی آزمایش یکی از سخنگویان دراویش گنابادی ساکن پاریس ابتدا از او درباره جزئیات و علت این تجمع پرسیده‌ایم:
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:56 0:00
لینک مستقیم

مصطفی آزمایش: وکلای دراویش که هم وکیل هستند، هم نویسنده و هم مدیران سایت «مجذوبان نور»، نزدیک به ۱۸ ماه است که بدون تفهیم اتهام بازداشت شده‌اند و در زندان اوین به سر می‌برند. این افراد ۳۷ روز بود که اجازه ملاقات به خانواده‌هایشان را نداشتند و در قسمت انفرادی به سر می‌بردند.

به همین دلیل سوم اسفند که مصادف بود با روز درویش، خانواده‌های دراویش و هواداران و دوستان آنها جلوی زندان اوین آمدند با این نیت که همگی دستگیر شوند و به زندان بیفتند تا نزدیک عزیزانشان باشند یا این که تکلیف آنها مشخص شود. به همین دلیل تجمعی در برابر زندان اوین برگزار کردند.

تعداد تجمع کنندگان چند نفر بود؟

تعداد دستگیرشدگان دیروز در خیابان۳۵۰ نفر بود که آزاد شدند، اما تعداد کسانی که آنجا تجمع کرده بودند خیلی زیاد بود و از سراسر ایران برای حمایت از این تجمع آمده بودند. در طرف مقابل هم عده بسیار زیادی ماموران لباس شخصی، نیروهای انتظامی و ضدشورش حضور داشتند.

آیا بین تجمع‌کنندگان و نیروهای انتظامی درگیری هم پیش آمد؟

خیر، چون دراویش به این دلیل تجمع کرده بودند که دستگیر شوند و به همین دلیل وقتی ماموران برای توقیف آنها آمدند دراویش خودشان به سوی ماموران حرکت کردند. آنجا ماشین‌های متعددی بود که دراویش را دستگیر و سوار کردند و می‌خواستند از آنها تعهد بگیرند و بعد از احراز هویتشان آزادشان کنند اما دراویش حاضر نشدند تعهد دهند و سرانجام بعد از چند ساعت همه آنها را آزاد کردند.

این افراد را کجا بردند؟

در همان محل اعتراض آنها را سوار ماشین‌های ون کردند. یعنی ماموران انتظامی در همان خیابان جلوی زندان اوین آنها را توقیف کرده و سوار ماشین‌های ون متعلق به نیروی انتظامی کردند و بعد از حدود سه ساعت آنها را آزاد کردند.

رفتار ماموران با تجمع‌کنندگان چطور بود؟

ماموران می‌خواستند دراویش را بترسانند، تهدید کنند و از آنها تعهد بگیرند ولی هیچ درگیری صورت نگرفت.

در ابتدا گفتید این تجمع در اعتراض به انتقال هفت تن از دراویش گنابادی به سلول انفرادی صورت گرفته است. دراویش معترض در انتهای تجمع به خواسته خود مبنی بر آزادی یا انتقال این دراویش به بند عمومی رسیدند؟

دراویشی را که در خیابان دستگیر کردند آزاد کردند و هم‌زمان دراویش زندانی را بعد از ۳۷ روز از سلول‌های انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل کردند و اجازه دادند خانواده‌هایشان با آنها ملاقات کنند.

شما از تعداد دراویشی که در زندان به سر می‌برند آماری در دست دارید؟

این هفت وکیل در زندان اوین هستند، دو نفر از دراویش هم در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی هستند. چند نفر دیگر هم که برایشان قرار زندان و حبس تعزیری صادر شده بود به زندان اوین احضار کرده‌اند و اینها در زندان هستند، از جمله آقای علیرضا روشن که مدتی است در زندان اوین به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG