لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

امیر ارجمند: برای اعتماد به انتخابات، نظارت استصوابی را حذف کنید


اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، از مخالفان دولت.
اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، از مخالفان دولت.
با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران در ۲۲ خرداد و دعوت هواداران جنبش سبز به برگزاری «راهپیمایی سکوت» در این روز، اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در مصاحبه‌ای در خصوص اعتمادسازی برای انتخابات و آشتی ملی شروطی چند را برشمرد.

وی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه با وب‌سایت «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، انجام داده است گفت که به برگزاری انتخابات آزاد و سالم توسط حکومت ایران اعتمادی نیست.

اردشیر امیر ارجمند در این مصاحبه گفت: «ما با حکومتی سر و کار داریم که بدیهی‌ترین حقوق انسانی را رعایت نمی‌کند. با آن سابقه تقلب و سرکوب و قانون‌شکنی چگونه می‌توان برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم به آنها اعتماد کرد؟ اول باید اعتماد مردم را با آزاد کردن زندانیان، احزاب و مطبوعات و قطعاً با حذف نظارت استصوابی جلب کنند.»

وی افزود: «زندانیان را آزاد کنید، به جنایت‌های صورت گرفته رسیدگی کنید، فضای امنیتی و سرکوب موجود را تغییر دهید، به احزاب و مطبوعات اجازه فعالیت آزادانه بدهید. بدین ترتیب به تدریج فضا آماده می‌شود تا امکان گفت‌وگوی شفاف و سازنده وجود داشته باشد.»

سخنگوی «شورای هماهنگی راه سبز امید» در پاسخ به موضوع شرکت کردن یا نکردن مردم در انتخابات پیش روی مجلس گفت که «خواست جنبش سبز تحقق حق تعیین سرنوشت مردم است. راهکار تحقق حق تعیین سرنوشت بشر، انتخابات است. البته انتخابات آزاد، منصفانه و سالم. شاید بتوان گفت انتخابات برای ما هم استراتژی است، هم تاکتیک.»

آقای امیر ارجمند در ادامه گفت: «گذار بدون خشونت به دموکراسی و تحقق مشارکت مردم در امور کشور برای جنبش سبز استراتژی است و در شرایط فقدان چنین زمینه‌ای، افشای ماهیت برگزارکنندگان یک انتخابات دروغین و مشروعیت‌زدایی هر چه بیشتر از حاکمان مستبدی که می‌کوشند بنابر مصلحت روز چهره خود را با انتخابات نمایشی بزک کند یک تاکتیک است.»

مشاور ارشد میرحسین موسوی درخصوص مسئله آشتی ملی اظهار داشت: «سخن از آشتی ملی و انتخابات آزاد تا هنگامی که روندها و روش‌ها عوض نشده، رهبران جنبش در زندان هستند و اجازه فعالیت آزادانه ندارند بی‌معنی است.»

وی در این باره افزود: «همبستگی ملی، آشتی ملی از طریق بده‌وبستان‌های قدرت‌طلبانه در پشت درهای بسته و در دالان‌های تاریک اتفاق نمی‌افتد.»

اردشیر امیرارجمند همچنین گفت که «رهبران جنبش سبز هرگز بر سر منافع مردم و منافع ملی معامله نکرده و نخواهند کرد».

«شورای هماهنگی راه سبز امید» که آقای امیرارجمند سخنگوی آن است سه‌شنبه هفته پیش در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد، در «راهپیمایی سکوت» شرکت کرده و «آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و مبارزه با گرانی و بیکاری» را خواستار شوند.

بر اساس این بیانیه، این راهپیمایی قرار است از ساعت شش تا هشت بعدازظهر روز ۲۲ خرداد، در پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر تهران حد فاصل میدان ولی‌عصر تا میدان ونک برگزار شود و فعالان جنبش سبز در شهرستان‌ها نیز قرار است در این روز «برنامه‌ای مشابه تهران» برگزار کنند.

«اختلاف داخلی محافظه‌کاران با اختلاف مردم با آنها فرق دارد»

مشاور میرحسین موسوی در پاسخ به نظر جنبش سبز در مورد اختلافات پیش‌آمده در درون حکومت گفت: «عده‌ای قدرت‌طلب و بی‌بصیرت بر سر غصب حق تعیین سرنوشت مردم با یکدیگر متحد شدند و در انتخابات تقلب سازمان‌یافته کردند، از دین و اعتقادات مردم سوءاستفاده کردند، دروغ گفتند با جن‌گیران و رمالان و راویان خرافه هم‌پیمان شدند، به نام عدالت و مبارزه با فساد، اموال عمومی را به یغما بردند، معترضان مسالمت‌جو از پیر و جوانان، زن و مرد، دانشجو کارگر و معلم را سرکوب و شکنجه کردند و اکنون بر سر غنائم و توزیع منافع و قدرت با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. اختلاف آنها با یکدیگر بر سر انحصار قدرت و ثروت است در صورتی که اختلاف مردم با آنها بر سر چگونه حکومت کردن است بر سر حقوق شهروندی و امنیت فردی و اجتماعی است. چهره هر دو طرف برای مردم افشا شده‌است و ان‌شالله بیشتر هم افشا خواهد شد.»

وی در مورد موضع جنبش سبز در قبال این اختلاف‌ها افزود: «وظیفه ما آگاهی‌بخشی است، نه موضع منتهی به نفع یکی و علیه دیگری. متفرعنین باید توبه کنند، از مردم عذر خواهی و طلب بخشش کنند.»

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در بخش دیگری از مصاحبه خود، با اشاره به تعداد فراوان زندانیان سیاسی در ایران و برخوردهای انجام شده با عزت‌الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی‌مذهبی، و دخترش، می‌گوید: «ما با حکومتی سر و کار داریم که بدیهی‌ترین حقوق انسانی را رعایت نمی‌کند.»

هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی، به تازگی در مراسم تشییع جنازه پدرش که تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی در جریان بود، بر اثر حمله این نیروها سکته کرد و جان باخت.
XS
SM
MD
LG