لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

دو پسر جوان به اتهام «زورگیری خشن» در تهران به دار آویخته شدند


به دار آویختن «علیرضا مافیها» و «محمدعلی سروری» در ضلع شمالی پارک هنرمندان تهران.
به دار آویختن «علیرضا مافیها» و «محمدعلی سروری» در ضلع شمالی پارک هنرمندان تهران.
خبرگزاری های ایران گزارش دادند دو پسر جوان که گفته می‌شود چندی پیش از یک شهروند تهرانی «زورگیری» کرده بودند، بامداد روز یک‌شنبه، یکم بهمن، در ضلع شمالی پارک هنرمندان تهران و در ملاء عام به دار آویخته شده و جسد آنها پس از ۱۷ دقیقه پایین کشیده شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اعلام این خبر نوشت که حکم اعدام این دو تن را شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی روز ۹ دی صادر و اتهام آنها را «محاربه و افساد فی‌الارض» اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، دو جوان اعدام‌شده «علیرضا مافیها» و «محمدعلی سروری» نام دارند که به گفته دادگاه، در آذر ماه سال جاری با همکاری دو نفر دیگر و با استفاده از سلاح سرد یک شهروند تهرانی را مورد حمله و ضرب و جرح قرار داده بودند.

به نوشته خبرگزاری مهر، ۱۱ آذرماه سال‌جاری یکی از شهروندان هنگام ورود به شرکتی در خیابان خردمند مورد حمله چهار زورگیر موتورسوار قرار گرفت که فیلم این زورگیری در اینترنت منتشر شد.

در این فیلم که با یک دوربین مداربسته ثبت و در یوتیوب منتشر شده است، تهدید یک فرد با قمه و گرفتن کیف او با توسل به زور دیده می‌شود.

به دنبال انتشار این ویدئو و شکایت فرد شاکی، چهار متهم در این ارتباط دستگیر شده و پرونده آنها در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مفتوح شد. پس از اینکه دادستانی برای این افراد کیفرخواست صادر کرد، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آنها را محکوم به اعدام کرد.

بنا بر گزارش‌ها پس از آنکه اعتراض متهمان این پرونده از سوی دیوان عالی کشور هم رد شد، دو فرد یادشده بامداد یک‌شنبه در حضور جمعی از مردم در ضلع شمالی پارک هنرمندان تهران «که محل وقوع جرم آنان است» به دار آویخته شدند.
اعدام دو متهم به زورگیری در تهران، ۱ بهمن ۹۱.
اعدام دو متهم به زورگیری در تهران، ۱ بهمن ۹۱.

دو متهم دیگر این پرونده نیز هر کدام به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و هم‌چنین پنج سال اقامت اجباری در یکی از شهرستان‌های دورافتاده محکوم شده‌اند.

پس از انتشار فیلم یادشده، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، روز ۲۲ آذرماه اعلام کرد که «مجازات‌های بدیل دیگری نیز در این زمینه [زورگیری] وجود دارد اما دستگاه قضایی با توجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب کرده است.»

به دنبال این اظهارات، در ۲۵ همان ماه، احمدرضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با استقبال از این سخنان رییس قوه قضاییه با اشاره به تصمیم بر اعدام زورگیران اظهار کرد: «بنده و سردار فرماندهی ناجا بعد از مصاحبه آیت‌الله لاریجانی ریاست قوه قضائیه بسیار به وجد آمدیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمدعلی سروری» که ۲۰ ساله بود لحظاتی پیش از اعدام در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «قبول دارم اشتباه کردم اما نمی‌دانستم که حکمم اعدام است.»
XS
SM
MD
LG