لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

رییس بانک مرکزی:‌ وضعیت بانک‌های ایران بهتر از گذشته است


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی.
در حالی که رییس اتاق بازرگانی تهران و وزیر پیشین بازرگانی از وقوع بحران بانکی در ایران ابراز نگرانی می‌کنند، رییس کل بانک مرکزی این نگرانی‌ها زا «بی‌مورد» دانسته و گفته است که «امروز وضعیت بانک‌های ما در خیلی زمینه‌ها بهتر از گذشته شده‌است».

حسین عبده تبریزی، دبیرکل پیشین بورس تهران، روز پنجم بهمن ماه در یادداشتی که روزنامه «شرق» آن را به چاپ رساند، به صراحت گفت که «بانک‌ها به بحران رسیده‌اند» و در مسیر ورشکستگی قرار دارند.

آقای عبده تبریزی که از فعالان اقتصادی در ایران به شمار می‌رود در یادداشت خود افزوده بود: «بانک مرکزی به دست خود و با خیال حل مشکل سکه و ارز و با توهم حل بحران ارز، برای نهادهای پولی و بازار سرمایه مشکل می‌آفریند. شک نکنید بحران ارزی در حال تبدیل شدن به بحران مالی است. اگر بانک مرکزی به نحوه عمل خود در مدیریت قیمت ارز و سکه ادامه دهد، بی‌شک به زودی بحران ارزی به مجموعه نظام مالی کشور تسری می‌یابد».

وی در این مقاله نوشته بود: «یکی از نشانه‌های بروز بحران مالی، خارج شدن بعضی از بازارها از پول ملی یعنی ریال و دلاریزه شدن آن بازارهاست؛ اقدامی که متاسفانه در حال وقوع است».

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران، نیز در سرمقاله‌ای درباره وضعیت نظام بانکی ایران نگرانی های مشابهی مطرح کرده بود.

یحیی آل‌اسحاق اسفندماه گذشته با انتقاد از نحوه مدیریت بر بازار ارز، حتی خواهان «تشکیل ستاد فرماندهی جنگ برای مدیریت اقتصاد کشور» شد.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۲ خرداد با اعلام اینکه «آژیر خطر بحران بانک‌ها، هفته گذشته از تریبون بخش خصوصی به صدا درآمد» از واکنش محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، به این نگرانی‌ها خبر داد.

آقای بهمنی در واکنش خود که در شماره اخیر نشریه «تازه‌های اقتصاد»، ارگان بانک مرکزی، منتشر شده، این نگرانی‌ها را «مهم اما بی‌مورد» دانسته‌ است.

دو کارشناس اقتصادی یادشده در مقاله‌های خود این پرسش را مطرح کرده‌ بودند که «آیا بانک‌های ایران دارند خود را برای ورود به یک بحران بانکی نظیر آنچه در ترکیه و ژاپن اتفاق افتاد آماده می‌کنند؟» و آقای بهمنی با اشاره به این نگرانی گفته است: «اعلام می‌کنم که در حال حاضر بانک‌های ما دچار بحران نیستند و جای نگرانی نیست».

رییس کل بانک مرکزی هم‌چنین گفته‌است: «فعالیت بانکی نیاز به نظارت مستمر دارد. هیچ گاه نمی‌توان گفت فعالیت بانکی نگران‌کننده نیست اما دراین مورد خاص، ضمن تشکر از تذکری که داده شده، باید بگویم جای نگرانی نیست و بانک مرکزی نظارت کامل دارد».

آقای بهمنی افزوده است: «در حال حاضر مواظب هستیم که نظم پولی را داشته باشیم. با توجه به مسائلی که ظرف ماه‌های گذشته رخ داده، سعی خود را می‌کنیم که شفافیت در مسائل بانکی را افزایش دهیم و در عین حال بر عملکرد بانک‌ها بیشتر نظارت خواهیم کرد».

به گفته وی، «خوشبختانه بر پایه همین مراقبت‌ها امروز وضعیت بانک‌های ما در خیلی زمینه‌ها بهتر از گذشته شده و شرایط آنها تغییر فاحش کرده‌است. امسال را ما در سیستم بانکی سال نظم پولی نام گذاشته‌ایم».

منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گویند که فشار دولت بر سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات تکلیفی مختلف، حجم مطالبات معوقه بانک‌های دولتی را افزایش داده‌است.

به گفته این منتقدان، این امر باعث رشد نامتناسب مصارف بانک‌ها در قالب اعطای تسهیلات در مقایسه با منابع سپرده‌ای جذب شده توسط آنها به‌ویژه در بانک‌های دولتی شده‌است.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه گزارش داده است که بانک‌های ایران در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران سود می‌دهند که رقمی حدود یک‌چهارم تا یک‌پنجم کل تولید ناخالص داخلی است.
XS
SM
MD
LG