لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

درگیری‌های سنگین در ۸۰ کیلومتری پایتخت لیبی


یکی از شورشیان لیبی در جریان درگیری‌های نظامی در نزدیکی شهر بریقه.
یکی از شورشیان لیبی در جریان درگیری‌های نظامی در نزدیکی شهر بریقه.
یک روز پس از آنکه معمر قذافی، رهبر لیبی، به رسمیت شناخته شدن گروه مخالف خود به عنوان دولت مشروع آن کشور از سوی «گروه تماس لیبی» را «بی‌اهمیت» نامید، درگیری‌های سنگینی در جبهه اصلی جنگ میان نیروهای هوادار و مخالف قذافی در منطقه کوهستانی غرب این کشور گزارش می‌شود.

«گروه تماس لیبی» شامل آمریکا و ۳۲ کشور از کشورهای عضو ناتو، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب روز جمعه اعلام کرد شورشیان لیبی را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد و بار دیگر از سرهنگ قذافی خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

این تصمیم «گروه تماس لیبی»، می‌تواند راه را برای دسترسی شورای ملی انتقالی لیبی به منابع مختلف مالی، از جمله بخشی از ۳۰ میلیارد دلار دارایی توقیف شده دولت قذافی باز کند.

معمر قذافی روز جمعه در پیامی در حضور هواداران خود در واکنش به این اقدام گفت: «شورای ملی انتقالی کذایی را یک میلیون بار هم که به رسمیت بشناسید اهمیتی برای مردم لیبی ندارد و مردم لیبی تصمیم‌های شما را لگدکوب خواهند کرد.»

درگیری‌های نظامی در لیبی، در روزهای اخیر در منطقه کوهستانی غرب این کشور و هم‌چنین در اطراف شهر بریقه در شرق لیبی متمرکز شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمرکز درگیری‌ها در روز شنبه بیشتر در منطقه بــِئر الغَنَم در ۸۰ کیلومتری طرابلس، پایتخت لیبی بوده‌است که نزدیک‌ترین جبهه مخالفان به پایتخت به‌شمار می‌آید.

این گزارش همچنین حاکی است که شورشیان لیبی جمعه شب موفق شده‌اند به خطوط دفاعی پالایشگاه نفت بریقه رخنه کنند و آماده می‌شوند تا روز شنبه با حمله به این پالایشگاه مهم، مجدداً کنترل این تأسیسات را به دست بگیرند.

به گفته شورشیان، نیروهای قذافی کوشیده‌اند با کاروانی متشکل از ۱۵ نفربر به بئرالغانم نزدیک شوند که با آتش مخالفان این کاروان مجبور به عقب‌نشینی شده‌ است اما در این درگیری‌ها ۱۰ تن از شورشیان جان خود را از دست داده‌اند.

مخالفان معمر قذافی در هفته‌های اخیر توانسته‌اند در کوهستان‌های غربی این کشور به موفقیت‌های تدریجی نظامی دست پیدا کنند اما خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که این نیروها همچنان با اختلاف‌های داخلی، بی‌نظمی و مشکلات تدارکاتی مواجه‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز جمعه خبر داد که نیروهای ناتو در این روز ۱۱۵ پرواز بر فراز آسمان لیبی انجام داده‌اند که ۴۶ مورد با شلیک موشک و پرتاب بمب همراه بوده و منظور از دیگر پروازها شناسایی اهداف بوده‌است.

بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه، تصویب شد، جامعه جهانی می‌تواند از «تمام ابزارهای موجود» برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کند.

این قطعنامه پس از آن صادر شد که در حدود چهار ماه پیش و به دنبال گسترش اعتراض‌های ضد حکومتی در لیبی، نظامیان این کشور با استفاده از تجهیزات سنگین از جمله هواپیماهای جنگنده به سرکوب معترضان روی آورده بودند.

حملات هوایی کشورهای غربی به نیروهای وفادار به معمر قذافی از اواخر اسفند ماه سال گذشته خورشیدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر مخالفان مسلح رهبر لیبی که کنترل بخش شرقی این کشور را در اختیار دارند، با استفاده از پشتیبانی هوایی ناتو همچنان به نبرد خود با نیروهای وفادار به معمر قذافی ادامه می‌دهند.
XS
SM
MD
LG