لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

اوج گیری دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار به ۱۷۰۰ تومان نزدیک شد


گزارش‌ها حاکی است که قیمت انواع ارزها در بازار آزاد ایران بار دیگر اوج گرفته و دلار به مرز ۱۷۰۰ تومان نزدیک شده است.قیمت سکه طرح جدید نیز به ۶۳۵ هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نرخ برابری دلار در مقابل تومان در آغاز معاملات بازار غیر رسمی روز دوشنبه با نوسان همراه بود و دامنه قیمتی ۱۶۹۲ تومان تا ۱۷۱۰ تومان را داشت.

خبرگزاری مهر نیز می‌نویسد که قیمت دلار در روز یک‌شنبه ۱۶۵۰ تومان بود که طی یک روز با افزایشی ۵۰ تومانی مواجه شده‌است.

برپایه این گزارش، نرخ دلار در روز شنبه هفته جاری حدود ۱۵۹۵ تومان بود که بر این اساس نرخ دلار طی دو روز گذشته با افزایش ۱۰۵ تومانی همراه بوده‌است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می دهد که مقامات بانک مرکزی اواخر هفته گذشته اعلام کرده بودند که بازار ارز تا یکی، دو روز آینده به ثبات و تعادل می‌رسد و رییس بانک مرکزی نیز هفته گذشته اطمینان داده بود که نرخ‌ ارز کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری مهر هم‌چنین گزارش می‌دهد که «صرافان نرخ خاصی را برای دلار اعلام نمی‌کنند و از خرید و فروش ارز امتناع می‌ورزند، اما با وجود این، همان نرخ‌هایی هم که در بازار ارز مطرح می‌شود، در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ تومان است.»

بنا بر این گزارش، خودداری صرافی‌ها از خرید و فروش دلار در حالی است که «بانک مرکزی مدعی است بازرسان خود را به سطح بازار اعزام کرده و در صورت مشاهده تخلف با صرافی‌های متخلف برخورد می‌کند.»

نرخ دلار در ده روز اخیر و پس از امضای لایحه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به شدت دچار تلاطم شده‌است و روز دوشنبه هفته گذشته قیمت دلار به بالاترین میزان خود در تاریخ اقتصاد ایران، یعنی ۱۸۰۰ تومان رسید.

قیمت دلار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته و پس از حضور نیروی انتظامی در چهار راه استانبول، محل بازار آزاد ارز ایران، و اظهارات چند مقام مالی ایران تا ۱۸۰ تومان کاهش یافت ولی بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، قیمت آن بار دیگر از روز پنج‌شنبه بالا رفت.

محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی هفته گذشته گفت که برای ثبات بازار ارز برنامه‌هایی دارد که آنها را به اجرا در خواهد آورد، «البته به صلاح نیست که این برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند.»

وی هم‌چنین در مورد نرخ‌های ارز در بازار گفته‌بود که «نرخ‌ها به طور حتم بیش از آنچه که در حال حاضر کاهش یافته‌است، با کاهش مواجه خواهد شد.»

روز دوشنبه، عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با مهر، بازار آشفته طلا و دلار را «نتیجه منابع سرگردان» دانست و خواستار استقلال بانک مرکزی شد.

وی با بیان اینکه دولت «همیشه به دنبال این است که راحت‌ترین روش را انتخاب کند» گفت: «وقتی که این وضعیت وجود داشته باشد دولت خیلی راحت در تمام کسری بودجه و در مواقع خاص به بانک مرکزی روی می‌آورد و برای تأمین بودجه از بانک مرکزی استقراض می‌کند و نتیجه این اقدامات این می‌شود که شاهد افزایش حجم پول بی‌رویه در کشور و تورم ناشی از آن در کشور خواهیم بود.»

عباس موسویان در مورد بازار آشفته دلار افزود: «اگر مسائل بازار سکه، طلا و ارز در سال جاری را ریشه‌یابی کنیم به اعتقاد بنده همه اینها به تصمیماتی برمی‌گردد که در بسته سیاستی سال ۹۰ شورای پول و اعتبار دیده شده‌ است.»

۱۳ هزار تومان افزایش بهای سکه طرح جدید

گزارش‌ها حاکی است قیمت انواع سکه نیز روز دوشنبه به تبعیت از افزایش نرخ دلار در بازار و همچنین افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته‌است، به طوریکه قیمت سکه طرح قدیم ۶۴۵ هزار تومان، طرح جدید ۶۳۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۳۱۴ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵۸ هزار تومان و گرمی ۸۱ هزار تومان است.

این نرخ‌ها روز یک‌شنبه به ترتیب ۶۴۲ هزار تومان، ۶۲۲ هزار تومان، ۳۰۶ هزار تومان، ۱۵۵ هزار تومان و ۷۹ هزار تومان بود.

نرخ هر اونس طلا روز دوشنبه در بازارهای جهانی به ۱۶۲۴ دلار افزایش یافته‌ است، در عین حال قیمت هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی از ۶۲ هزار تومان در روز یک‌شنبه به ۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان در روز دوشنبه رسیده‌است.
XS
SM
MD
LG