لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

«جای تعجب دارد که حکومت ایران به دیگران درس دمکراسی می‌دهد»


مصاحبه هیلاری کلینتون با شبکه تلویزیونی عربی «الحره»
مصاحبه هیلاری کلینتون با شبکه تلویزیونی عربی «الحره»
در هفته‌های اخیر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد رخدادهای سیاسی گسترده و عمیقی بوده‌اند. جنبش‌های مردمی در مصر و تونس رژیم‌های حاکم بر این کشورها را بر کنار کرده و تظاهرات در شماری دیگر از کشورهای عربی از جمله اردن، یمن، الجزایر و بحرین ادامه دارد. جنبش اعتراضی ایران نیز روز ۲۵ بهمن در همبستگی با موج دمکراسی‌خواهی در منطقه و در اعتراض به رژیم جمهوری اسلامی باری دیگر اعلام وجود کرد.

سخنان هیلاری کلینتون در مورد ۲۵ بهمن با زیرنویس فارسی


هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۴ فوریه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی عربی «الحره» از سرکوب خشن معترضان توسط حکومت ایران به شدت انتقاد کرد و از دولت‌های منطقه، از جمله هم‌پیمانان آمریکا خواست اصلاحات اقتصادی و سیاسی را هر چه زودتر اجرا کنند.

برخی، رویدادهای اخیر را زمین‌لرزه‌ای در جهان اسلام و دنیای عرب می‌دانند. شما با این ارزیابی موافقید؟

به باور من این تغییر در حال روی دادن است. دولت آمریکا و شخص من موافق این تغییرات هستیم چون به اعتقاد ما این نه تنها به سود منطقه و کشورهای منطقه است بلکه مهمتر از همه برای جوانان این کشورها که خواهان اصلاحات سیاسی، اقتصادی و دمکراتیک هستند بسیار مهم است.

آیا دولت آمریکا پس از این تحولات، سیاست‌های خود را در قبال خاورمیانه تغییر خواهد داد؟

ما همیشه بر یک سیاست و معیارهای مشخصی تاکید کرده‌ایم ولی شاید انعکاس این سیاست‌ها در لحظاتی نظیر این به خوبی صورت نگرفته‌است. ما همیشه مبلغ حقوق بشر و مخالف به‌کارگیری خشونت توسط هر کسی بوده‌ایم. مشخصاً در سه هفته گذشته در مورد اوضاع مصر ما ضمن تاکید بر این نکات از تغییرات سیاسی دفاع کردیم.

برای ما مایه تأسف است که دوستان‌مان در منطقه و مردم این کشورها قادر نیستند از تمام امکانات و فرصت‌های موجود بهره بگیرند. امیدواریم دگرگونی در درون این کشورها روی دهد چون این تنها راهی است که تحولات می‌توانند صورت بگیرند.

بسیاری از رهبران کشورهای منطقه به اجرای اصلاحات بی‌توجهی کرده‌اند. به نظر شما آنها هنوز هم فرصت اجرای این اصلاحات را دارند؟

بله. به نظر من در بسیاری از کشورها باز کردن فضای فعالیت اقتصادی، مبارزه با فساد مالی و حکومتی، نوعی هم‌زیستی و آشتی با جامعه مدنی و حرکت به سمت اصلاحات سیاسی و در نهایت پیشرفت به سمت دمکراسی مواردی هستند که این دولت‌ها هنوز هم اگر بخواهند می‌توانند آن را انجام دهند.

آیا شما با اقدامات سران ارتش مصر موافقید؟ و آینده این اقدامات را چگونه می‌بینید؟

البته این مسائل به مردم مصر مربوط است ولی مسلماً امیدواریم که تمام وعده‌هایی که داده شده مثل پایان دادن به قوانین شرایط اضطراری، اصلاح قانون اساسی و مشارکت دادن احزاب سیاسی که اجزا یک انتقال دمکراتیک و واقعی است تماماً به اجرا درآید. ما به دفاع خود از این موارد ادامه خواهیم داد.

برخی از رهبران اپوزیسیون مصر در مورد نقش ارتش در آینده مصر نگران‌اند. آیا شما هم چنین نگرانی دارید؟

به نظر من احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مصر باید خواسته‌های خود و زمان‌بندی یا مهلت لازم برای اجرای آنها را کاملاً مشخص کنند چون به نظر می‌رسد که ارتش مصر قصد دارد در مسیر درستی گام بردارد. بنابراین امیدواریم که همین اپوزیسیون متنوعی که در هفته‌های اخیر دیده‌ایم خواسته‌های خود را مشخصاً اعلام کند تا بتواند نوعی هماهنگی بین گرایش‌های سیاسی مصر ایجاد کرده و شرایط را برای موفقیت‌آمیز بودن دوران انتقالی فراهم کند.

برخی می‌گویند دولت آمریکا متحدان خود را در منطقه خاورمیانه رها کرده‌است. پاسخ شما چیست؟

ما دوستان خود را رها نکرده‌ایم. به نظر ما بخشی از مناسبات با دوستان‌مان شامل این می‌شود که مشکلات و کاستی‌ها و وقوع تغییرات را به آنها گوشزد کنیم. سال‌های سال است رؤسای جمهور آمریکا به رهبران مصر گفته بودند که انجام اصلاحات ضروری است.

نه ما و نه اپوزیسیون سیاسی و جامعه مدنی مصر نتوانست در این سال‌ها حکومت را قانع کند، تا اینکه نارضایتی‌ها در جامعه انباشته‌تر شد و رخدادهای هفته‌های اخیر را پدید آورد. هنوز هم این امکان قوی وجود دارد که تمام اصلاحات در مصر به یک شیوه منظم، قانونمند و مسالمت‌آمیز پیش برود.

اکنون در کشورهای یمن، اردن و الجزایر نیز شاهد تظاهرات ضد دولتی هستیم. پیام شما به معترضان در این کشورها چیست؟

کماکان از خشونت پرهیز کرده و اقدامات خود را به صورت صلح‌آمیز پیش ببرند. این دقیقاً همان عاملی است که باعث موفقیت اعتراض‌ها در مصر شد. پیام من این است که مردم باید از حقوق انسانی خود دفاع کنند ولی به این نکته نیز توجه داشته باشند که هر تحولی به یک دوره پیوسته از تغییرات نیاز دارد و مردم باید بخشی از این روند باشند.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به رویدادهای مصر و تونس گفت که خاورمیانه‌ای بدون آمریکا و اسرائیل در حال شکل‌گیری است. نظر شما چیست؟

به نظر من واقعاً جای تعجب دارد که حکومت ایران به دیگران درس دمکراسی می‌دهد. حکومت اسلامی ایران نماد بارز به سرقت بردن اهداف انقلابی مردم توسط یک گروه انحصارطلب و تمامیت‌خواه است. عملکرد حکومت ایران در سرکوب مردم و مخالفان نشان می‌دهد که آنها تا چه حد طرفدار اصلاحات و آزادی هستند. به نظر من هیچکس در خاورمیانه به الگوی حکومت اسلامی ایران علاقه‌ای ندارد. بنابراین تا آنجا که به حقوق مردم و دمکراسی بر می‌گردد به نظر من آنچه که حکومت ایران می‌گوید کاملاً بی‌ربط است.
XS
SM
MD
LG