لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

۷۰ نماینده دمکرات از دیپلماسی اوباما در قبال ایران حمایت کردند


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تهدید کرده بود که هر گونه تحریم جدید علیه ایران از سوی کنگره را وتو خواهد کرد.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تهدید کرده بود که هر گونه تحریم جدید علیه ایران از سوی کنگره را وتو خواهد کرد.
بیش از ۷۰ نماینده دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رییس جمهوری، حمایت خود را از تلاش‌های دیپلماتیک وی برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این نامه که از سوی «لوید داگت»، نماینده تگزاس و «دیوید پرایس»، نماینده کارولینای شمالی، در اختیار دیگر نمایندگان گذاشته شده است در خصوص اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هشدار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، در این نامه حتی هشدار داده شده‌است که صدور قطعنامه‌های جدید هم ممکن است به ائتلاف بین‌المللی که هم‌اینک برای مذاکره اتمی با ایران تشکیل شده ضربه بزند.

به گفته تنظیم‌کنندگان این نامه، هر گونه تحریم بیشتر یا صدور قطعنامه‌های مخالف می‌تواند پیشرفت در مذاکرات و رسیدن به «یک توافق نهایی قابل راستی‌آزمایی» را به مخاطره بیندازد.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حال حاضر در حال اجرای توافق موقتی هستند که روز سوم آذر در ژنو به آن دست یافتند که بر پایه آن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران و بخشی از تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

طرفین مذاکرات قرار است روز ۲۹ بهمن‌ماه در وین اتریش گرد هم آمده و گفت‌وگوهای جدید برای حرکت به سمت توافقی فراگیر و نهایی را آغاز کنند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز ۲۲ دی‌ماه با استقبال از توافق موقت ژنو گفت که هر گونه تحریم جدیدی را که کنگره در جریان اجرای این توافقنامه علیه ایران تصویب کند، وتو خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، نیز این هفته با دفاع از موضع باراک اوباما در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران مخالفت خود را با تصویب طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد.

این هشدارها و اظهارنظرها پس از آن ابراز می‌شود که طی هفته‌های اخیر شماری از اعضای کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم‌های ایران در صورت شکست توافق ژنو شده بودند.

خبرگزاری رویترز اما هفته گذشته نوشت که تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده است و نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی به‌مراتب ضعیف‌تر مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند.

رویترز می‌گوید اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در حال حاضر در فکر تصویب قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور هستند تا نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران نشان داده و به طرف‌های گفت‌وگو با تهران یادآور شوند که در مذاکرات «سختگیرانه» عمل کنند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نوشت که برخی از قانون‌گذاران دمکرات در آمریکا طی ماه‌های اخیر در خصوص مسئله تحریم‌ها علیه ایران و برخی موضوعات دیگر با کاخ سفید اختلاف نظر پیدا کرده‌اند و باراک اوباما قصد دارد تا پیش از انتخابات سال آینده از اختلافات موجود در حزب دمکرات بکاهد.

بنا بر این گزارش، وی قرار است برای کاستن از شکاف‌ها، طی هفته جاری جلسات جداگانه‌ای را با نمایندگان دمکرات در سنا و مجلس نمایندگان برگزار کند.
XS
SM
MD
LG