لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

آغاز نشست شورای حکام؛ ایران خواهان چرخه کامل سوخت هسته‌ای است


شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.
همزمان با آغاز برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با محوریت موضوع دسترسی بازرسان آژانس به محوطه نظامی پارچین، دفتر مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل اعلام کرد که ایران در مذاکرات آینده بر برخورداری از چرخه کامل سوخت ملی اصرار خواهد کرد.

آژانس ماه گذشته اعلام کرد که برای سال ها در تاسیسات پارچین، در جنوب شرقی تهران، هیچ تغییر و تحولی دیده نمی‌شد اما تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در حال حاضر در این محوطه «فعالیت‌های گسترده‌ای» انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس با اشاره به این تحولات در پارچین، هشدار داد که چنین روندی «می‌تواند باعث شود که آژانس نتواند راستی‌آزمایی مؤثری در این تأسیسات انجام دهد.»

در نشست آژانس که روز دوشنبه ۱۵ خرداد در وین آغاز شد محور اصلی گفت‌گوها چگونگی توافق بر سر بازرسی نامحدود آژانس از تاسیسات پارچین است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی آذرماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۲۰۰۳ به این سو احتمالا آزمایش‌های هسته‌ای نظامی در تأسیسات پارچین انجام داده‌است؛ ایران چنین موضوعی را رد می‌کند.

در همین حال خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه ۱۴ خرداد متنی را از علیرضا میر یوسفی، رییس دفتر مطبوعاتی ایران در سازمان ملل متحد، منتشر کرد که وی در آن بر «برخورداری ایران» از حق غنی‌سازی اورانیوم تأکید کرده‌است.

دفتر مطبوعاتی نمایندگی ایران می گوید:‌ «در مذاکرات آینده، ایران بر صیانت از کلیه حقوق خود بر اساس مفاد مصرح در معاهده ان‌پی‌تی و از جمله داشتن چرخه کامل سوخت ملی اصرار خواهد داشت.»

روزنامه‌های واشینگتن پست و نیویورک تایمز روز ۲۵ مه در یادداشت هایی از عدم شناسایی حق غنی‌سازی برای کشورها در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) سخن به میان آورده بودند و متن روز یکشنبه نمایندگی ایران جوابیه‌ای به این یادداشت ها عنوان شده است.

در بخشی از این جوابیه آمده‌است: ایران «تاکید می‌کند که معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا ان‌پی‌تی، بدون کوچکترین ابهامی، حق غیرقابل انکار و تبعیض‌ناپذیر کلیه کشورهای عضو این معاهده را برای توسعه تحقیقات، تولید و بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به رسمیت شناخته‌است.»

این جوابیه می‌افزاید: «این موضوع، تمامی جنبه‌های بهره‌برداری صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای و از جمله حق مسلم تک‌تک کشورهای عضو برای ایجاد و توسعه چرخه کامل سوخت هسته‌ای بصورت مستقل و ملی را شامل می‌شود.»

مذاکرات هسته‌ای گروه پنج به علاوه یک با ایران قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو ادامه یابد.

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و این گروه در روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی مذاکرات یاد شده نتیجه ای در بر نداشت.
XS
SM
MD
LG