لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران ماه گذشته افزایش یافت


طی ماه اکتبر «حدود ۹۰۰ میلیون دلار» بر درآمدهای جمهوری اسلامی از بابت صادرات نفت افزوده شده‌است.
طی ماه اکتبر «حدود ۹۰۰ میلیون دلار» بر درآمدهای جمهوری اسلامی از بابت صادرات نفت افزوده شده‌است.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین ارزیابی خود که روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان ماه منتشر کرد، از افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه اکتبر خبر داده‌است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده‌است، در حالی که این رقم طی دو ماه قبل از آن، روزانه یک میلیون بشکه بود.

با این وجود، این نهاد معتبر بین‌المللی می‌گوید که آسیب تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، بر اقتصاد این کشور بیشتر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای مصرف‌کننده نفت خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند، بر این عقیده است که ظاهرا چین و کره جنوبی بیشترین سهم را در افزایش خرید نفت از ایران طی ماه اکتبر داشته‌اند.

این گزارش در مورد تولید نفت ایران نیز می‌افزاید که این تولیدات در ماه اکتبر به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است که نسبت به ماه پیش از خود روزانه ۷۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در ماه گذشته با احتساب قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت، حدود ۹۰۰ میلیون دلار بر درآمدهای جمهوری اسلامی از بابت صادرات نفت طی ماه اکتبر افزوده‌است.

پس از اجرای تحریم‌های آمریکا در ۲۸ ژوئن و اتحادیه اروپا در اول ژوئیه، صادرات نفت ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و سال گذشته، تا نصف کاهش یافت. موضوعی که باعث کاهش چشمگیر ارزش ریال، افزایش تورم و تضعیف بودجه کشور شد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین می‌گوید که شواهد حاکی از کاهش ۵۰ درصدی نفت انبار شده ایران در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس است.

قبلا ارزیابی‌ها حاکی از ذخیره ۲۵ تا ۳۰ میلیون بشکه‌ای نفت روی آب ایران در ماه آوریل بود که بخاطر عدم فروش در تانکرها انبار شده بود، اما به‌گفته آژانس انرژی، حجم نفت روی آب ایران در ماه گذشته به ۱۳ میلیون بشکه رسیده‌است، چرا که اخیرا شرکت‌های کشتیرانی ایرانی بصورت فزاینده‌ای نفت خام این کشور را به خریدارانی که به خاطر مشکلات بیمه قادر به دریافت نفت ایران نبودند، حمل می‌کند.

بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا، پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران برای شرکت‌های این اتحادیه ممنوع اعلام شده‌است، شرکت‌هایی که ۹۵ درصد از بیمه‌نامه کشتی‌های جهان را ارائه می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی، روز ۲۲ آبان نیز طی گزارشی درباره چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت تولید نفت در جهان، اشاره‌ای به چشم‌انداز تولید نفت ایران در سال‌های آینده داشت.

بر پایه این گزارش، تولید نفت ایران که سال گذشته میلادی ۴٫۲ میلیون بشکه در روز بود، به مقدار زیادی افت کرده و به خاطر کمبود منابع مالی و فناوری، تولید نفت ایران تا سال ۲۰۱۵ تنها به ۳٫۲ میلیون بشکه، تا سال ۲۰۲۵ به ۳٫۶ میلیون بشکه و در سال ۲۰۳۵ به ۴٫۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG