لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

رئیس تازه سازمان سینمایی ایران «با مشکلات سینما آشنا نیست»


اصغر فرهادی، کارگردان، به همراه دیگر سینماگران معترض در تجمعی برای حمایت از عدم تعطیلی خانه سینما.
اصغر فرهادی، کارگردان، به همراه دیگر سینماگران معترض در تجمعی برای حمایت از عدم تعطیلی خانه سینما.
با استقرار حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس تازه سازمان سینمایی ایران حالا نگاه‌ها معطوف اولین اقدامات و تصمیمات او است. اقداماتی که انتطار می‌رود دست کم درباره انتخاب همکارانش در پست‌های مختلف به زودی اجرایی شود.

او در روزهای گذشته نیز وقتش را به دیدار با چند سینماگر از جمله عزت‌الله انتظامی و آشنایی با ساختار و کارمندان سازمان سینمایی گذرانده و اظهار نظر چندانی نکرده است.
مجله صحنه: رئیس تازه سازمان سینمایی ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:39 0:00
لینک مستقیم

سعیده خدابخش، روزنامه‌نگار سینمایی در تهران درباره اقداماتی که انتظار می‌رود آقای ایوبی در ماه‌های آینده انجام دهد، می‌گوید:

«آقای ایوبی در همین ابتدا صحبت‌هایشان بیشتر روی خانه سینما و بازگشایی خانه سینما بوده و این بحثی نبوده که الان ایشان مطرح کرده باشند. چند ماهی هست که سینمای ما مشکل اساسی‌اش یعنی مشکلی که همه اقشار سینما با آن دست به گریبان‌اند، بازگشایی خانه سینما است.

ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که ایشان به دلیل اینکه رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بودند، مدیر قابلی بودند، همه اینها هست، اما ایشان بزرگترین مراوده‌های سینمایی که داشتند به عنوان مشاور با دو کارگردان یعنی آقای مجیدی و آقای میرکریمی. خیلی از بدنه سینما مطلع نیستند. خیلی از سینمایی‌ها مطلع نیستند. و اینکه این چند بار سخنرانی‌هایشان به کرات تا حالا شنیدیم که گفتند من آمده‌ام تا فعلا بشنوم.

من فکر می‌کنم وضعیت رنجور سینمای ما امروز نیازمند کسی هست که شنیده‌ها را شنیده باشد و بیاید و بخواهد تمام آن شنیده‌هایی را که هست ببیند کدام‌هایش درست است کدام‌هایش به صلاح است و عملی کند. وقت اینکه حالا قرار باشد دو سال بشنود نیست. من فکر می‌کنم بزرگترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که ایشان آدم سینمایی نیستند و از بدنه سینما هیچ اطلاعی ندارند. از مشکلات سینما توی این مدت مطلع نبودند. و اگر هم بودند واقعا در مقام یک شهروند عادی بوده. برای همین من فکر نمی‌کنم اتفاق عجیب غریبی با آمدن ایشان به این زودی در سینمای ما بیافتد.»

در شرایطی که حجت‌الله ایوبی همچنان در حال ارزیابی و آشنایی با شرایط سینمای ایران است منازعات این سینما همچنان ادامه دارد. از جمله هفته گذشته سازندگان شش فیلم تحریم‌شده حوزه هنری در جشنی نمادین به مناسبت اکران فیلم «پل چوبی» کنار یکدیگر جمع شدند و در بیانیه‌ای خواستار استعفای مسئولان حوزه هنری و کسانی که نمایندگان اصناف سینمای ایران خواندند، شدند.

آنها از مسئولان تازه فرهنگی کشور هم خواستند مقابل اقدامات حوزه هنری بایستند. سازندگان شش فیلم تحریم شده می‌گویند اکران فیلم‌هایشان و میزان فروش آنها نشان داده که مسئولان حوزه هنری در سیاست‌هایشان شکست خورده‌اند.
اما همین اتفاق و مطالبه این سینماگران خود گویای شرایط پیچیده سینمای ایران است که در آن طیف‌های مختلف با مطالبات دور از همی حضور دارند.

سعیده خدابخش درباره امکان پاسخگویی به این مطالبات از سوی مدیران تازه سینمایی ایران می‌گوید:

«یک مسئله‌ای که در مورد ایشان وجود دارد و من فکر می‌کنم در مورد تمام مسئولانی که انتخاب شده‌اند برای مدیریت جدید منعطف بودن ایشان است. این آدم‌ها آدم‌های منعطف میانه‌رویی هستند. یعنی هم می‌توانند نظر مرا جلب کنند و هم نظر کسی که ۱۸۰ درجه با من مخالف فکر می‌کند. ولی این باید ببینیم در نهایت چقدر می‌تواند با سینما کار کند. چون بحث این است که این اتفاقات و تمام این مطالبات در قشرهای گوناگون در نهایت می‌تواند برای سینما چه دستاوردی داشته باشد.»

هفته گذشته گزارش‌هایی درباره تغییر ساختار بنیاد سینمایی فارابی و تبدیل آن به موسسه خصوصی منتشر شد که با واکنش‌هایی هم همراه بود. گفته شده که مدیران فعلی این بنیاد که پیش‌بینی می‌شود با استقرار مدیران جدید فرهنگی مسئولیت‌شان را از دست دهند، به تازگی اساسنامه بنیاد فارابی را تقلیل دادند و آن را تبدیل به موسسه کردند. نکته جالب حضور همین مدیران به عنوان هیئت موسس این موسسه است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG