لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

کامپیوتر ۳۵ دلاری هند و آینده محصولات کامپیوتری


کاپیل سیبال، وزیر توسعه منابع انسانی هند، از لپ‌تاپ ۳۵ دلاری رونمایی می‌کند.
کاپیل سیبال، وزیر توسعه منابع انسانی هند، از لپ‌تاپ ۳۵ دلاری رونمایی می‌کند.
یک نمونه آزمایشی از کامپیوترهای کوچک شخصی (تبلت) که با قیمت ۳۵ دلار توسط دولت هند تولید شده‌است می‌تواند آینده بازار محصولات رایانه‌ای را متحول کرده و با کاهش بهای این محصولات آن را به یک کالای مصرفی برای همگان بدل کند.

به نوشته وب‌سایت محصولات کامپیوتری «پی‌سی ورلد» همزمان با انتقال بخش اعظم سخت‌افزارها و حافظه‌های رایانه‌ای توسط اکثر شبکه‌ها به عرصه‌های مجازی در حال حاضر بسیاری از کاربران دیگر به کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ‌های بسیار مجهیز و سنگین نیازی ندارند.

تولید این کامپیوتر شخصی سبک توسط دولت هند به خصوص به بهای ۳۵ دلار یک تحول بسیار مهم است. این کامپیوتر با نسخه‌های مختلف سیستم عامل «لینوکس» کار می‌کند؛ حافظه درونی ندارد ولی می‌تواند اطلاعات را روی یک کارت حافظه ذخیره کند. امکانات اصلی آن عبارتند از یک پردازشگر ورد، امکان کنفرانس ویدئویی و از همه مهمتر برای ذخیره کردن اطلاعات در انبارهای مجازی شبکه‌ها به یک مرورگر مجهز است. و جالب اینکه به غیر از باتری و برق می‌تواند با انرژی خورشیدی نیز کار کند.

این کامپیوتر شخصی به غیر از باتری و برق می‌تواند با انرژی خورشیدی نیز کار کند.
با بهای ۳۵ دلار این کامپیوتر کوچک عملا در کنار اشیاء مصرفی روزانه قرار می‌گیرد که به سادگی می‌توان آن را دور انداخت و یکی دیگر خرید. تا پیش از این ارزانترین کامپیوتری که تولید شده بود یک لپ‌تاپ سبک بود که در یک فعالیت خیریه و غیر انتفاعی توسط مؤسسه فناوری ماساچوست به بهای ۱۰۰ دلار عرضه شد. با در نظر گرفتن قیمت ۳۵ دلاری این رایانه به نظر می‌رسد که آی‌پد اپل به بهای ۵۰۰ دلار بسیار گران فروخته می‌شود.

دولت هند در حال جستجو برای شراکت با کارخانه‌های بزرگ تولید محصولات کامپیوتری است و احتمال می‌دهد که در صورت تولید انبوه این محصول بهای آن حتی به ۱۰ دلار کاهش یابد. هدف دولت این است که دانش‌آموزان اقشار فقیر بتوانند از این وسیله برخوردار شوند و امیدوار است که با آغاز سال تحصیلی آینده آن را تولید و عرضه کند.

وب‌سایت «پی‌سی ورلد» می‌افزاید که در مورد جزئیات سخت‌افزارهای مورد استفاده در این کامپیوتر تاکنون اطلاعات دقیقی منتشر نشده‌است. مشخص نیست که میزان شفافیت صفحه آن چقدر است و اندازه دقیق آن معلوم نیست. ولی در تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد که از آی‌پد محصول اپل کوچکتر باشد.

آی‌پد محصول اپل تاکنون موفقیت تجاری فراوانی داشته و طی کمتر از سه ماه بیش از سه میلیون فروش داشته‌است. علاوه بر توانایی‌های این وسیله برای بهره‌برداری از محصولات رسانه‌ای یکی دیگر از دلایل موفقیت آن به‌کارگیری این وسیله در عرصه فعالیت‌های اداری و اقتصادی است.

به همین خاطر بعید نیست که اکثر این شرکت‌ها و ادارات برای مجهز کردن نیروی کار سیار خود به رایانه از محصول جدید هند استفاده کنند آن‌هم در شرایطی که بهای آن کمتر از یک دهم محصول اپل است.

ساختارهای جدید برای ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات در انبارهای مجازی شبکه‌های ارتباطی این امکان را فراهم کرده که برای بسیاری از فعالیت‌های روزانه به کامپیوترهای سنگین و دارای حافظه‌های بزرگ نیازی نباشد. به همین خاطر استفاده از کامپیوترهای سبک و سیار (تبلت) می‌تواند هزینه‌های شرکت‌های بزرگ را بسیار کاهش دهد.

آنچه که نهادهای اقتصادی و اداری به آن نیاز دارند وسایل ساده و ارزان‌قیمتی است که به سادگی با انبارهای ذخیره اطلاعات روی شبکه‌های ارتباطی متصل شوند. در این حالت هزینه خرید، نگهداری و تعمیر و حتی آسیب‌پذیری و از کار افتادن کامپیوترهای سنگین در دفاتر کار حذف می‌شود.
XS
SM
MD
LG