لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

بیانیه کمپین حقوق بشر درباره «شرایط غیرانسانی» در زندان وکیل‌آباد مشهد


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که در زندان وکیل‌آباد مشهد «اعدام‌های دسته‌جمعی مخفیانه» انجام می‌دهند و به‌رغم وجود «شرایط غیرانسانی» در این زندان «هیچ اقدامی در راستای تصحیح این شرایط» نمی‌کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه مطبوعاتی خود که روز جمعه منتشر شد خواستار آن شده است تا شرایط زندان ۱۳ هزار نفری وکیل‌آباد و سایر زندان‌های ایران در برنامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر قرار بگیرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مستقر در ژنو، اوایل ماه جاری بر اساس طرح پیشنهادی ایالات متحده تصمیم گرفت برای ایران یک گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کند.

در بیانیه روز جمعه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمده ‌است که مقامات قوه قضائیه ایران در پاسخ به پرسش کارمندان کمیساریای عالی حقوق بشر «انجام ۶۰ اعدام مخفی را در این زندان [وکیل‌آباد مشهد] مورد تایید قرار داده‌اند».

به نوشته این بیانیه، این مطلب در گزارشی که روز ۱۴ مارس توسط دبیرکل سازمان ملل در جریان اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شد درج شده ‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از «گزارش‌های موثقی» می‌گوید که «تعداد واقعی اعدام‌ها را بسیار بیشتر اعلام می‌کنند و حداقل ۳۰۰ زندانی در سال ۲۰۱۰ میلادی به صورت مخفیانه در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند».
وکیل‌آباد به گفته خود مسئولان در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ زندانی دارد و تنها امسال نسبت به پارسال ۴۵۰۰ زندانی به آمار زندانیان اضافه شده‌است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در بیانیه جدید این کمپین زندان وکیل‌آباد را «جهنم روی زمین» توصیف کرده و می‌افزاید که این زندان «جایی است که زندانیان با ازدحام بیش از حد، خطرات بهداشتی، تحقیر، و اعدام‌های گروهی و مخفیانه روبه‌رو هستند».

این بیانیه در خصوص وضعیت این زندان به نامه‌ای اشاره می‌کند که توسط «هاشم خواستار» که در زندان وکیل‌آباد به‌ سر می‌برد به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، فرستاده شده ‌است.

هاشم خواستار، نماینده معلمان در کانون صنفی فرهنگیان خراسان، در این نامه وضعیت زندان وکیل‌آباد مشهد را با «اردوگاه‌های مرگ هیتلر» مقایسه کرده و گفته‌ است که تنها در تاریخ ۱۹ مردادماه ۸۹، ۶۳ زندانی در این زندان اعدام شده‌اند.

وی در این نامه می‌افزاید: «به گفته مسئولان فعلی، این زندان برای ۲۵۰۰ زندانی ساخته شده، در حالی که به گفته خود مسئولان در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ زندانی دارد و تنها امسال نسبت به پارسال ۴۵۰۰ زندانی به آمار زندانیان اضافه شده ‌است.»

به گفته هاشم خواستار، زندان وکیل‌آباد «مملو از شپش و سایر حشرات موذی است» و بند ۴ این زندان «آن‌قدر زندانی دارد که جلوی توالت و روی پله‌ها می‌خوابند».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه روز جمعه خود از قوه قضائیه ایران خواسته ‌است تا «تحقیقات مستقلی را در خصوص شرایط دهشتناک زندان وکیل‌آباد و سایر زندان‌های ایران آغاز کند و گام‌های فوری در راستای تصحیح شرایط بحرانی در حال وقوع در زندان‌های ایران بردارد».

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پیش از این در گفت‌وگو با رادیوفردا از روند غیرقانونی اعدام‌های بی‌خبرِ گروهی و ناگهانی در این زندان ابراز نگرانی کرده و همچنین افزوده‌ بود که «دست‌کم ۶۰۰ نفر دیگر در زندان وکیل‌آباد مشهد در انتظار اجرای حکم اعدام هستند».

سخنگوی این نهاد حقوق بشری که مقرش در نیویورک است، در گفت‌وگوی دیگری با رادیوفردا جزئیات دیگری را از «اعدام‌های بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکلا و خانواده متهمان» در زندان وکیل‌آباد مطرح کرد.
XS
SM
MD
LG