لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

مدیر گروه صلح سبز: مجرمان اصلی، تخریب‌کنندگان محیط زیست هستند


کومی نایدو (Kumi Naidoo)، مدیر اجرایی بین‌المللی گروه صلح سبز.
کومی نایدو (Kumi Naidoo)، مدیر اجرایی بین‌المللی گروه صلح سبز.
۲۸ نفر از فعالان گروه «صلح سبز» و دو روزنامه‌نگار که پس از تلاش فعالان این گروه برای انجام یک اعتراض نمایشی در پایانه‌های نفتی شرکت «گازپروم» در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی بازداشت شده‌اند هنوز در روسیه در زندان به سر می‌برند.

این افراد به دزدی دریایی متهم شده و با وجود اعتراض دولت هلند که کشتی حامل این افراد با پرچم آن کشور تردد می‌کرد مقامات روسیه نظر خود را در مورد بازداشت و پرونده قضایی علیه این افراد تغییر نداده‌اند.

متن زیر بخشی از مصاحبه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی با «کومی نایدو» دبیرکل گروه «صلح سبز» بین‌المللی است:
دبیرکل گروه «صلح سبز» در مورد سابقه بازداشت و یا اعمال فشارهای دیگر به فعالان این گروه می‌گوید که بدترین مورد آن مرگ یکی از فعالان این گروه به نام «فرناندو پرئیرا» حدود ۲۷ سال پیش بود که بر اثر بمباران کشتی حامل آنها توسط نیروی هوایی فرانسه در آب‌های زلاند نو کشته شد.

در موارد متعددی فعالان این گروه بازداشت شده‌اند که یکی از نمونه‌های آن زندانی شدن تعدادی از آنها در دانمارک به مدت ۲۱ روز بوده است. شمار زیادی از فعالان «صلح سبز» هر ساله در کشورهای گوناگون جهان به خاطر انجام اعتراضات صلح‌آمیز و نمادین بازداشت می‌شوند ولی در اکثر موارد مجازات آنها از زندان به جریمه کاهش می‌یابد. بدترین نمونه زندان برای فعالان این گروه بازداشت شش ماهه یکی از اعضای آن بوده است.

اما در مورد نمونه اخیر و اعلام جرم علیه فعالان این گروه در روسیه دبیر کل «صلح سبز» می‌گوید این اولین باری است که ما را به دزدی دریایی متهم کرده‌اند. در برخی موارد در گذشته حکومت‌های دیگر تلاش کرده بودند اتهام مشابهی را مطرح کنند ولی چون فعالان ما غیر مسلح و اقدامات آنها صلح‌آمیز و نمادین است نمی‌توان چنین اتهام و یا جرمی را جداً مطرح کرد.

اتهام دیگری که دولت روسیه به این افراد وارد کرده نقض قوانین بین المللی مربوط به حریم دریایی و نقض قوانین روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفته است که این افراد دزد دریایی نیستند ولی قوانین روسیه را زیر پا گذاشته‌اند. از دبیر کل «صلح سبز» پرسیدیم که اگر دولت روسیه آزادی این فعالان را به پذیرش این نکته مشروط کند که شما قوانین را زیر پا گذاشته‌اید شرط آنها را خواهید پذیرفت.

«کومی نایدو» دبیرکل این گروه گفت: «بستگی دارد که از ما بخواهند به چه نوع تقصیری اذعان کنیم. مثلا اگر بگویند که بدون مجوز وارد محدوده استخراج نفت شده‌ایم بله این تخلف را خواهیم پذیرفت چون در اعتراضات صلح‌آمیز و نمادین ما همیشه یک حد محدودی از قانون زیر پا گذاشته می‌شود. ولی فرضا اگر بگویند که جرم ما حمله و یا دزدی دریایی بوده و یا جان مردم را به خطر انداخته مسلما چنین ادعا و شرطی را نخواهیم پذیرفت چون حقیقت ندارد.

جنبش «صلح سبز» اعلام کرده که با دولت روسیه سر جنگ ندارد و هدف اعتراض آن شرکت «گاز پروم» بوده است ولی این شرکت بزرگ انرژی با حکومت روابط تنگاتنگی دارد.

دبیرکل «صلح سبز» می‌گوید هدف اعتراض و اقدامات ما ساختار سیاسی روسیه نیست. به نظر ما شرکت «گاز پروم» با نادیده گرفتن بسیاری از مقررات و ملاحظات بین‌المللی در مورد شیوه استخراج و مصرف انرژی عملا به محیط زیست لطمه می‌زند و در شرایطی که حکومت روسیه برای توقف این روش‌های غیرقانونی و غیر اخلاقی کاری انجام نمی‌دهد وظیفه ما و همه طرفداران محیط زیست این است که این تخلف‌ها را افشا کنیم.

«کومی نایدو» می‌افزاید: «بزرگ‌ترین جرمی که انجام می‌شود جرم زیست‌محیطی و ادامه حفاری در منطقه قطب شمال برای استخراج نفت است.»

به گفته او: «زمانی که از یک‌سو با تغییرات اقلیمی و از سوی دیگر با اثرات ویران‌کننده این کار بر روی شمالگان روسیه مواجهیم تاریخ قضاوت خواهد کرد که این کار بزرگ‌ترین جرمی است که نه تنبیهی برای آن منظور شد و نه شامل مقرراتی شد.»
XS
SM
MD
LG