لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

روزنامه‌نگارانی که مخفیانه بازداشت شده‌اند افراد ناشناسی نیستند


رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز.
رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز.
در ادامه بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران، پیمان پاکمهر، روزنامه‌نگار تبریزی و مدیر سایت خبری «تبریزنیوز»، نیز بازداشت شده‌است.

از رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز پرسیده‌ایم که چه اطلاعاتی درباره بازداشت‌شدگان اخیر دارند.


رضا معینی: واقعیت این است که ابعاد بازداشت‌ها تا آن جایی که ما اطلاع داریم – چون بخشی از آن هم می‌تواند در بی‌اطلاعی محض ما اتفاق بیافتد- به درستی روشن نیست. چون یک سیستم اطلاع‌رسانی دقیق از سوی دستگاه قضایی در این مورد وجود ندارد که به ما بگوید چرا و چه کسانی دستگیر شده‌اند.

بازداشت‌های مخفی که به نوعی سرپیچی از قوانین بین‌المللی است، خودش می‌تواند یکی از معضلاتی باشد که این حکومت به مجموعه آزادی بیان و اطلاع‌رسانی آزاد تحمیل می‌کند.

اما روزنامه‌نگارانی که ما می‌دانیم تا کنون بازداشت شده‌اند، آدم‌های ناشناسی نیستند.

به طور مشخص اگر بخواهم بگویم از اوایل دی‌ماه به طور مثال آقای مدنی، خانم فاطمه خردمند، آقای احسان هوشمند- این هر سه روزنامه‌نگار به ویژه آقای سعید مدنی که از پژوهشگران و روزنامه‌نگاران قدیمی ایرانی بوده‌اند- خیلی شناخته شده هستند.

آقای محمد سلیمانی‌نیا یکی از اولین وب‌نگاران ایرانی محسوب می‌شود. او کسی است که ده‌ها سایت را راه‌اندازی کرده و واقعا خدمات شایسته‌ای به اینترنت ایران کرده و در طی این سال‌ها هرگز مشکلی در این رابطه نداشته‌است.

خانم سیمین نعمت‌اللهی از همکاران سایت مجذوبان نور که ایشان هم بازداشت شده‌است.

این سایت در واقع وب‌سایتی است که خبرهای مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند.

بله. بله. درست است. حدود هفت یا هشت نفر از هیئت تحریریه این سایت و از همکاران ایشان در حدود شهریور ماه بازداشت کردند که همه آنها به جز یک نفر- آقای رضا انتصاری- کماکان در زندان به سر می‌برند.

در موج جدید، خانم نعمت‌اللهی را بازداشت کردند و سپس روزنامه‌نگارانی که به نوعی شناخته شده هستند، یا وب‌نگار بوده و از برندگان جوایز وب‌نگاری بوده‌اند مثل خانم پرستو دوکوهکی و یا مثل خانم مرضیه رسولی خبرنگار صفحات ادبی بودند و یا مانند آقای پیمان پاکمهر در تبریز که از روزنامه‌نگاران قدیمی است و از سال ۸۰ با بسیاری از رسانه‌های آنجا در تبریز همکاری می‌کرده‌است، مدتی خبرنگار ایسنا بوده و سپس خودشان سایت تبریز نیوز را راه‌اندازی کرده‌است.

همچنین آقای سهام‌الدین بورقانی در این فاصله بازداشت شده‌اند که ایشان هم روزنامه‌نگار بوده‌اند و هم با چند سایت اینترنتی و از جمله سایتی که متعلق به آقای خرازی- سفیر سابق جمهوری اسلامی در پاریس – است که سایتی قانونی، رسمیت یافته و مورد تایید وزارت ارشاد بوده و من فکر نمی‌کنم همکاری با این سایت مشکل خاصی داشته‌است، نیز همکاری می‌کردند.

ما همچنین مطلع شدیم که یکی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بوشهری، آقای اسماعیل جعفری نیز بازداشت شده و به زندان رفته‌اند، تا مدت هشت ماه زندان خودشان را سپری کنند.
XS
SM
MD
LG