لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

مادر بهاور: وقت ملاقات نمی‌دهند و دفاعیه‌اش هم به پرونده نرسیده‌است


عماد بَهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران
عماد بَهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران
عماد بَهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌است.

اتهام عماد بهاور همچون بسیاری از بازداشت‌شدگان یک سال و نیم گذشته، «تبانی برای تجمع بر ضد امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» اعلام شده‌است.

هم‌اینک عماد بهاور در حالی که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، در انتظار اعلام حکم دادگاه تجدید نظر خود به‌سر می‌برد.

رادیو فردا در گفت‌وگو با طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور از او پرسیده‌است که آیا حکم دادگاه تجدید نظر این فعال سیاسی صادر شده است؟

طاهره طاهریان: نه خیر. حکمش را اعلام نکرده‌اند. آخرین صحبتی که هست این بوده که پرونده‌شان هم‌اکنون در دادگاه تجدید نظر است و البته هنوز اعلام نکرده‌اند که این دفاعیه‌ای که عماد از زندان برای پیوست به پرونده‌اش فرستاده، به دست قاضی پرونده رسیده‌است یا خیر.

ما هم پی‌گیر آن هستیم که نامه دفاعیه عماد به دست قاضی پرونده برسد. من نمی‌دانم بدون این دفاعیه، ایشان می‌توانند در مورد اتهامات عماد تصمیم‌گیری بکنند یا خیر؟ من در این مورد اطلاعی ندارم. اما می‌دانم که هنوز حکم قطعی‌شان صادر نشده‌است.

وکیل آقای بهاور توانسته‌اند در مرحله تجدید نظر حضور داشته باشند یا خیر؟ و آیا توانسته‌اند دفاعیه‌ای تقدیم دادگاه کنند؟

نه خیر. متاسفانه برای ملاقات با پسر من به ایشان وقت نداده‌اند. ما در ملاقات‌های حضوری‌مان صحبت‌های عماد را برای وکیل و توصیه‌های وکیل را برای عماد نقل می‌کردیم تا بتوانند این دفاعیه را با کمک وکیل بنویسند. اما متاسفانه این دو نتوانستند برای نوشتن دفاعیه با هم هماهنگی داشته باشند.

الان این دفاعیه‌ای که شما از آن صحبت می‌کنید که در تلاشید تا به دست قاضی پرونده برسد، نوشته عماد بهاور است یا نوشته وکیل ایشان؟

دفاعیه وکیلشان به پرونده الصاق شده‌است. اما دفاعیه خود عماد که خیلی هم مفصل بوده و راجع به بند بند اتهاماتش دفاع کرده‌است متاسفانه به پرونده نرسیده‌است. که البته بسیار هم برای آن زحمت کشیده و تمام اتهامات را با استناد، جواب داده‌است.
من پی‌گیر آن نامه بودم که گفتند لابد هنوز در حال طی مراحل اداری است تا به دست قاضی برسد.

درخواست مشخص شما از مقام‌های قضایی چیست؟

اینکه واقعاً به این دفاعیه توجه کنند. به مطالبی که عماد به تمام بندهای اتهاماتش با استناد به قانون توضیح داده‌است توجه کنند و این دفاعیه را مورد توجه قرار دهند. حداقل شاید این دفاعیه باعث شود که حکم اولیه شکسته شود.

من امیدوارم این دفاعیه بتواند حکم اولیه را بشکند. چهار سال زندان به خاطر عضویت در نهضت آزادی؟! پس با این حساب باید تمام اعضای نهضت آزادی الان در زندان باشند. پنج سال دیگر هم باز به خاطر شرکت در جلسات نهضت آزادی!

من واقعا درخواست می‌کنم به این دفاعیه توجه کنند. آن را با دقت بخوانند و بر اساس آن نظر بدهند.

شما تلاش نکردید که دفاعیه آقای بهاور را از طریق دادستان و یا از راه دیگری تقدیم مقام‌های قضایی کنید؟

متاسفانه نمی‌پذیرفتند. این دفاعیه باید به امضا و تأیید خودش می‌رسید. نمی‌پذیرفتند. تلاش کردیم ولی نپذیرفتند.

آیا شما در این مدت توانستید آقای بهاور، پسرتان، را ملاقات کنید؟ آیا ایشان با شما تماسی داشته است؟ وضعیت روحی و جسمی‌شان چگونه است؟

ایشان که تلفنی نمی‌توانند تماس بگیرند. چون تلفن‌های بند ۳۵۰ چند ماهی است که قطع است. ولی ما هفته‌ای یک بار ملاقات کابینی داریم.
طبق معمول از نظر روحی بسیار خوب و مقاوم هستند و سعی می‌کنند ما را هم آرام کنند و وضعیت‌شان خوب است.
XS
SM
MD
LG