لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

نخستین حضور ایران در اتم‌اکسپو ۲۰۱۳ و دغدغه‌های ایمنی اتمی


روسیه میزبان همایش و نمایشگاه بین‌المللی در حوزهٔ اتمی است که به ادعای برگزارکنندگان آن، در ابعادی بی‌نظیر ترتیب داده شده است. ایران برای نخستین بار به عنوان یکی از کشورهای مرتبط با صنعت هسته‌ای در این همایش و نمایشگاه شرکت می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در راس هئیتی به سنت‌پترزبورگ روسیه رفته، گفت: هدف ما، معرفی ایران به عنوان کشور دارای توان صادرات فنی و صنعتی در حوزهٔ اتمی است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

گزارشی در این باره:
شهر سن پترزبورگ روسیه از پنجشنبه میزبان همایش بین‌المللی با عنوان «انرژی اتمی در قرن بیست و یکم» است و از روز قبل نیز نمایش اتم اکسپو ۲۰۱۳ در این شهر آغاز به کار کرد. وضعیت موجود و چشم‌انداز صنعت اتمی، تازه‌ترین فناوری‌ها، چالش‌های ایمنی و زیست‌محیطی و همکاری بین‌المللی در چرخه سوخت هسته‌ای از مهمترین مسایل مورد بحث در این همایش و نمایشگاه با بیش از ۴ هزار میهمان از ۵۳ کشور دنیا است.

کریو کاماروف نماینده روس اتم (سازمان انرژی اتمی روسیه) به رسانه‌ها گفت:

«امروزه لازم است تمام کشورهایی که برنامه صلح‌آمیز اتمی را دنبال می‌کنند درباره آینده این صنعت و به ویژه ایمنی نیروگاه‌های اتمی با یکدیگر تبادل نظر کنند. انتظار داریم پیشنهادهایی که این روزها مطرح می‌شود اساس قراردادها و مقررات جدید بین‌المللی شود.»

در حالی که صنعت اتمی در بسیاری از کشورهای دنیا دوره رکود را پشت سر می‌گذارد و تعدادی از کشورهای پیشرفته از جمله آلمان انصراف از انرژی اتمی تا چند سال آینده را در دستور کار خود قرار داده‌اند، روسیه مصمم است احداث انبوه نیروگاه‌های اتمی در سراسر جهان را بر عهده گیرد. ولادیمیر پوتین که در حاشیه همایش و نمایشگاه اتمی سن پترزبورگ با یوکیا آمانو مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد، گفت:

«ما آماده‌ایم تولید انرژی اتمی بر اساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز را افزایش دهیم. این فناوری از بالاترین سطح ایمنی برخوردار است. امیدواریم آژانس از تمام ابتکارهایمان در این زمینه حمایت کند و ما نیز به نوبه خود به فعالیت این سازمان محترم کمک خواهیم کرد.»

به گزارش ایرنا، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مسئول هیات ایرانی در سن پترزبوگ اظهار داشت برای نخستین بار ایران در کنار کشورهای صاحب‌نام حوزه اتمی توانمندی‌های خود در این زمینه را ارائه می‌دهد. او از خودکفایی ایران در تولید انواع سوخت هسته‌ای و طراحی و ساخت رآکتورهای اتمی خبر داد و گفت با شرکت پورنگ در همایش و نمایشگاه سن پترزبورگ نشان می‌دهیم که در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی سهم قابل توجهی در سطح جهانی داریم. تنها نیروگاه اتمی ایران که احداث آن از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی آغاز شده و تکمیل آن بیش از بیست سال است که بر عهده روسیه است هنوز راه‌اندازی نهایی نشده. در این رابطه سرگئی بایار که رئیس شورای اجتماعی روس اتم است گفت دلیل به درازا کشیدن این پروژه دغدغه‌های ایمنی است:

«پس از چرنوبیل سخت‌گیرانه‌ترین معیارهای ایمنی جهان در نیروگاه‌های اتمی روسیه اعمال می‌شود. نیروگاه‌هایی که اخیرا ساخته‌ایم، از جمله نیروگاه اتمی بوشهر از سامانه ایمنی پیشرفته‌تری بهره مند است. این سخت گیری با توجه به نگرانی‌های موجود درباره امنیت نیروگاه‌های اتمی نزد افکار عمومی برای ما فرصت‌های خوبی ایجاد کرده و باعث شده که از رقبای خود پیشی بگیریم.»

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که میهمان ویژه همایش اتمی سن پترزبورگ است طی مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت آژانس مصمم است به گفت‌وگوی سازنده برای تامین شرایط اعمال نظرات کامل و موثر در فعالیت‌های اتمی این کشور ادامه دهد. او افزود ایران به پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه اتمی دست یافته و تنها باید با شفافیت نشان دهد که اهداف این کشور صلح‌آمیز است.
  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG