لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

ایران و جمهوری آذربایجان مرزهای خود را دوباره باز کردند


گمرک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان.
گمرک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان.
ایران و جمهوری آذربایجان بعد از دیدار مقامات مرزبانی خود، سه نقطه مرزی را که طی چند روز مسدود کرده بودند، روز یک‌شنبه ۱۹ آبان دوباره باز کردند.

جمهوری آذربایجان ۱۵ آبان‌ماه منطقه مرزی پلدشت را بخاطر تیراندازی یک فرد ناشناس از آن‌سوی مرز به طرف جمهوری آذربایجان مسدود کرد. دو روز بعد از این حادثه سفارت ایران در باکو طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایران در پاسخ به اقدام غیرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت (شاه‌تختی) و بی‌نتیجه بودن دو روز پیگیری برای بازکردن این مرز، مرز‌های بیله‌سوار و جلفا را بست».

این بیانیه که در وب‌سایت رسمی سفارت ایران نیز منتشر شده است می‌گوید که «بر اساس قوانین و عرف بین‌المللی معمولا در بروز این گونه حوادث (تیراندازی) در مناطق مرزی، مرزبانان دو کشور دیدار و موضوع را مدیریت می‌کنند و در این مواقع هیچ‌گاه مرزها بسته نمی‌شوند، اما به‌رغم درخواست مرزبانان ایرانی، طرف آذری از مذاکره خودداری و اقدام به بستن مرز پلدشت نموده است».

اگرچه هنوز هویت و انگیزه فردی که تیراندازی کرده بود، مشخص نیست و این فرد متواری شده است، اما یک روز بعد از این حادثه، گول اوغلان مرادلی، رییس اداره مبارزه با نقض قوانین گمرکی به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت که ۹۵ درصد مواد مخدر قاچاق شده به جمهوری آذربایجان از ایران وارد می‌شود.

به گفته مرادلی، ۳۵ درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان از مسیر ایران به بالکان قاچاق می‌شود، ۲۵ درصد نیز از مسیر گذرگاه شمال حمل می‌شود.

این اظهارات با واکنش تند سفارت ایران مواجه شد. محسن پاک‌آیین سفیر ایران در باکو طی بیانیه‌ای که در وب‌سایت سفارت منتشر کرد این اظهارات را رد کرد.

این بیانیه با اشاره به وجود موافقت‌نامه مبارزه با مواد مخدر بین دو کشور می‌گوید که «متاسفانه طرف آذری تمایلی به اجرای این موافقت‌نامه ندارد و صرفاً با فضاسازی منفی رسانه‌ای قصد دارد ایران را مسبب ورود مواد مخدر به این کشور معرفی کند».

پاک‌آیین در ادامه با اشاره به «شکل‌گیری باندهای مواد مخدر در جمهوری آذربایجان» گفت که امروز هدایت واردات مواد مخدر به قفقاز عمدتاً با «باندهای متشکله در داخل جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد، اگرچه آنها از اتباع ایرانی نیز در این فعالیت خود سوء استفاده می‌کنند». وی اظهار داشت که از دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر در جمهوری آذربایجان انتظار داریم که به جای رسانه‌ای کردن این مسائل و ایجاد فضای منفی، از تلاش‌های ایران برای مقابله با ورود مواد مخدر به حوزه قفقاز تقدیر کنند.

هنوز مقامات آذربایجان واکنشی به اظهارات سفیر ایران نداده‌اند. به گزارش ها حاکی است که سه منطقه مرزی مسدود شده ظهر روز یک‌شنبه دوباره باز شده‌اند.
XS
SM
MD
LG