لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

ممنوعیت ارائه خدمات به زبان فارسی در کلیساهای ایرانی


کشیشان کاتولیک ایران در مراسم یادبود پاپ ژان پل دوم در کلیسای یوسف مقدس در تهران.
کشیشان کاتولیک ایران در مراسم یادبود پاپ ژان پل دوم در کلیسای یوسف مقدس در تهران.
به دستور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دو کلیسای مسیحی که در تهران به ثبت رسمی رسیده‌اند از ارائه خدمات به زبان فارسی منع شده‌اند.

به گزارش سرویس خبری «کامپَس دیرِکت نیوز»، کلیسای پروتستان «امانوئل» و کلیسای انجیلی «پطرس مقدس» تا زمان دریافت ابلاغیه وزارت اطلاعات، عملاً واپسین کلیساهایی بودند که همچنان هر هفته در روزهای جمعه در شهر تهران پاسخگوی خیل مراجعان به زبان فارسی بودند.

بر اساس این خبر، که روزنامه انگلیسی «کریستین تودی» نیز آن را منعکس کرده‌است، مقام‌های دولتی ایران روز دهم فوریه دستور ممنوعیت ارائه خدمات به زبان فارسی توسط این دو کلیسا را صادر کردند. این در حالی است که پیشتر در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی، کلیسای مرکزی شهر تهران نیز با دریافت ابلاغیه‌ای مشابه ملزم به برچیدن خدمات فارسی خود در روزهای جمعه شده بود.

مراسم روزهای جمعه این کلیساها شامل چندین بخش و خدمات مختلف می‌شد که تعطیلی روزهای جمعه در ایران باعث شده بود این مراسم به محل گرد آمدن نومسیحیان و مسلمانانی تبدیل شود که به مسیحیت علاقه نشان می‌دادند.

مقامات ایرانی در عین حال به کلیساهای تهران گفته‌اند که می‌توانند خدمات خود را به جای روزهای جمعه در روزهای یکشنبه ارائه دهند – زمانی که بیشتر ایرانی‌ها بر سر کار خود حاضر می‌شوند و امکان شرکت در این مراسم را ندارند.

در همین ارتباط سازمان حمایت از حقوق مسیحیان خاورمیانه «اِم.ای.سی.» می‌گوید: «این تصمیم به این معناست که دیگر هیچ‌گونه خدماتی به زبان فارسی در روزهای جمعه در هیچ‌یک از کلیساهای دارای ثبت رسمی شهر تهران ارائه نخواهد شد.»

کلیساهای امانوئل و پطرس مقدس در تهران جزو کلیساهای پروتستان مشایخی بوده و، به همراه کلیسای مرکزی تهران، در شمار اندک کلیساهای دارای ثبت رسمی این شهر هستند.

دلیل اصلی وجود کلیساهای یادشده در پایتخت ایران ارائه خدمات به اقلیت‌های ارمنی و آشوری است. و از همین رو، خدمات این سه کلیسا روزهای یک‌شنبه به زبان‌های ارمنی و آشوری ادامه خواهد یافت.

«کامپَس دیرِکت نیوز» با اشاره به منبعی که نامش فاش نشده در پایان می‌افزاید که محدودیت‌های جدید باعث کاهش تعداد اعضای این دو کلیسا به نصف شده‌است.
XS
SM
MD
LG