لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

ابلاغ آئین‌نامه جدید پوشش دانشجویی به چند مرکز آموزش عالی


«آئین‌نامه انضباطی» جدیدی که به چندین دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ایران ابلاغ شده محدودیت‌های پرشماری را برای لباس و ظاهر دانشجویان مقرر کرده‌است.

این ممنوعیت‌ها از بلند بودن ناخن و بافتن مو تا پوشیدن «لباس‌هایی با تصاویر پوچ و بی‌معنا» و «درست کردن مو به صورت تیغ‌تیغی» را شامل می‌شود.

در این بخشنامه هم‌چنین پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ و یا خیلی گشاد در بخش‌های بالینی، حرفه‌ای و آزمایشگاهی ممنوع اعلام شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این آئین‌نامه انضباطی در تاریخ ۱۳ آذر ۸۹ از سوی سهراب رضایی، رئیس مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم، به دانشکده تربیت دبیر فنی، آموزشکده فنی و حرفه‌ای، کشاورزی، تربیت بدنی و مراکز تربیت معلم ابلاغ شده‌است. این خبرگزاری علت انتخاب این مراکز آموزشی برای ابلاغ این آئین‌نامه انضباطی را ذکر نکرد.

در این بخشنامه، برای پسران، استفاده از کلاه ورزشی، ژل، لباس‌های تنگ و چسبان، رنگ کردن مو، برداشتن ابرو، خالکوبی، شال نقش‌دار با حروف لاتین و بسیاری موارد دیگر ممنوع اعلام شده‌است.

در فهرست ممنوعیت‌ها برای دختران نیز مواردی مانند ممنوع بودن زنجیر پا و نگین‌های دندان، استفاده از طلا و جواهراتی که مستلزم سوراخ کردن قسمتی از بدن هستند به جز گوشواره، مانتوهای بلند دارای چاک بالاتر از زانو و موارد متعدد دیگر به چشم می‌خورد.

در این بخشنامه از جمله «مصادیق غیر مجاز برای دختران و پسران» نیز از استفاده از لباس‌هایی با تصاویر زن، عبارات عاشقانه، تصاویر فکاهی، پوچ و بی‌معنا، پوشیدن کفش با پاشنه بیش از ۵ سانتی‌متر و ممنوعیت پوشیدن پوتین بلند، نام برده شده‌است.

این آئین‌نامه انضباطی استفاده از حلقه ازدواج، ساعت و مواد معطر ملایم را مجاز اعلام کرده‌است.

مقام‌های ایران به طور معمول، تلاش‌های خود برای کنترل پوشش شهروندان را با فرارسیدن فصول گرمتر افزایش می‌دادند اما در سال‌های اخیر این شدت کنترل در فصول پاییز و زمستان نیز اعمال می‌شود.

روزنامه جام جم اوایل ماه جاری از هزینه کردن ۱۸۰ میلیون تومان از سوی دولت برای ایجاد «مد اسلامی» خبر داد اما به نوشته این گزارش «کمیته ساماندهی مد و لباس به فراموشی» سپرده شده و «وضعیت طراحی پوشاک در اغما» است.

بنا بر این گزارش، حکومت ایران از سال ۸۵ تلاش کرده تا طرح جدیدی را برای کنترل سلیقه پوشاکی مردم ایران ارائه بدهد اما پس از آن اعتبارات لازم برای اجرای این طرح را فراهم نکرده‌است.
XS
SM
MD
LG