لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

افخم: سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا تا ۸ روز دیگر بازگشایی می‌شوند


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ مهر خبر داد که «کارداران غیرمقیم ایران و انگلیس تا ۸ روز آینده از سوی دو کشور تعیین می‌شوند و با تعیین کاردار سفارتخانه‌ها بازگشایی خواهد شد.»

وی هم‌چنین گفت که «عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: «تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت‌ها به طور ثابت مستقر نمی‌شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها سفارتخانه‌ها نیز بازگشایی می‌شود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می‌دهند.»

وی ادامه داد: «استقرار کاردار غیرمقیم به مفهوم استقرار ثابت نیست و با تعیین کاردار غیرمقیم بازگشایی سفارت انجام می‌شود.»

ایران و بریتانیا از دو سال پیش روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. تا آذر سال ۱۳۹۰ که نیروهای موسوم به دانشجویان بسیجی به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنها از خاک این کشور شد.

بریتانیا که یکی از پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت است، در سال‌‌های اخیر مواضع سختی علیه برنامه اتمی ایران اتخاذ کرده است.

با این حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، یکی از نخستین مقام‌های کشورهای غربی بود که پس از پیروزی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرده بود که روابط با ایران بهبود یابد. وی در نیویورک با همتای خود محمدجواد ظریف هم ملاقات دوجانبه داشت.

پس از آن آقای هیگ روز ۱۶ مهرماه به پارلمان این کشور گفت که ایران و بریتانیا در حال انجام اقداماتی برای بهبود روابط و درنهایت بازگشایی سفارت‌های خود هستند.

مسئله رابطه با کانادا

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شده‌اند.

وی افزود: «این اقدام پس از انجام مکاتبات سیاسی و یادداشت‌ها بین نمایندگی‌های ایران و کانادا که در سازمان ملل مبادله شد، صورت گرفت.»

این نخستین گام در کاهش تنش‌های سیاسی میان دو کشور طی ماه‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

سفارت کانادا در تهران اردیبهشت‌ماه سال گذشته دفتر امور روادید و مهاجرت خود را تعطیل و اعلام کرد که از این پس ایرانیان باید برای درخواست ویزا و مسائل مربوط به مهاجرت، به سفارتخانه این کشور در آنکارا، پایتخت ترکیه مراجعه کنند.

برپایه سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم کانادا هستند که بستگان آن‌ها در ایران، برای دیدار از آن‌ها و سفر به کانادا نیازمند اخذ روادید هستند.

پس از آن در شهریورماه سال ۹۱ کانادا با نام بردن از ایران به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی، سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج روزه تعیین کرد تا خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه کانادا در رابطه با این اقدام خود گفت که از نظر این کشور، جمهوری اسلامی ایران «بدترین حکومت» از لحاظ نقض حقوق بشر است، برنامه «ناشفاف» هسته‌ای دارد، «مرتباً» موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند، و به سوریه کمک تسلیحاتی می‌کند.

هشت ماه پس از آن کانادا خبر از بازداشت دو متهم به انجام عملیات تروریستی داد که با «عناصر القاعده در ایران» مرتبط بوده‌اند و وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این خبر آن را «مضحک» خواند.

یک ماه پس از آن در هشتم خرداد امسال دولت کانادا اعلام کرد به دلیل «بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای اتمی»، «ادامه نقض حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم بین‌المللی» تمام روابط تجاری خود را با ایران قطع می‌کند.

تحریم‌های یک‌جانبه کانادا علیه ایران مدتی است که آغاز شده و نام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مختلفی را در بر گرفته است. تاکنون نزدیک به ۶۰۰ شخصیت حقوقی و حقیقی به این فهرست اضافه شده‌اند.

کانادا در عین حال بارها از نقض حقوق بشر در ایران به تندی انتقاد کرده است.

دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران نیز به نوبه خود در واکنش به گفته‌ها و عملکرد کانادا دولت آن کشور را «افراط‌گرا و نومحافظه‌کار» نامید.
XS
SM
MD
LG