لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

ساخت چهار بیمارستان توسط ایران در عراق


یکی از بیمارستان‌های ساخت ایران در کربلا. عکس از خبرگزاری ایرنا.
یکی از بیمارستان‌های ساخت ایران در کربلا. عکس از خبرگزاری ایرنا.
محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد خبر داد که «ایران در عراق چهار بیمارستان در دست ساخت دارد که یک بیمارستان آن در شهر کربلا تحویل مقامات عراقی شده است.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی که در دیدار با ستار الساعد، قائم‌مقام وزیر بهداشت عراق، سخن می‌گفت اظهار داشت که ایران در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها «از خارج کشور هم کمک نمی‌گیرد و قادر است این تکنولوژی را در کشور عراق نیز به کار گیرد.»

وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه ۱۳ خرداد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، خبر داد که «در زمان حاضر پزشکان ایرانی در زمینه چشم‌پزشکی به مناطقی از عراق عزیمت کرده‌اند.»

وی هم‌چنین از ورود ۸۷ بیمار عراقی برای درمان بیماری چشم به ایران طی یک سال گذشته خبر داد و گفت که «قرار است شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایرانی در عراق دفتر نمایندگی دایر کنند.»

حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی «عتبات عالیات»، روز ۱۳ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد بیمارستانی که ایران در کربلا ساخته توضیح داد که این «یکی از مجهزترین بیمارستان‌های فوق تخصصی و تخصصی» است و ۱۲۰ تخت دارد.

وی هم‌چنین افزود که جمهوری اسلامی ایران برای «بیش از ۱۵۰ پروژه کوچک و بزرگ با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد تومان» در کربلا هزینه کرده است.

روز یازدهم بهمن، جعفر دهنوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از اعزام «تعداد زیادی از پزشکان ایرانی» به بیمارستان کربلا خبر داد.

وی هم‌چنین افزود که قرار است با هزینه ایران «تا شهریورماه ۹۲۸ جفت درب طلا و یک جفت درب نقره» تحویل پروژه‌های مذهبی در عراق بشود.

خبر ساخت و تجهیز چهار بیمارستان توسط ایران در عراق در حالی مخابره می‌شود که برخی مسئولان جمهوری اسلامی از وضعیت بیمارستان‌ها در ایران و عدم رسیدگی به آنها شکایت دارند.

در همین خصوص رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی، روز ۱۱ خرداد درباره فرسودگی بیمارستان‌های تهران به خبرگزاری فارس گفت که: «مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها از نظر فنی مقرون به صرفه نیست و بایستی جایگزین برای بیمارستان‌های فرسوده ساخته شود و در این باره نیز می‌توان از بخش خصوصی استفاده کرد.»

روز یکم خرداد نیز خبرگزاری فارس با درج خبری تحت عنوان «تنها بیمارستان شادگان در فقر تجهیزات جان می‌دهد» از زبان شهردار و ساکنان شهر شادگان خوزستان از وضعیت وخیم بیمارستان این شهر خبر داد.

به گفته توفیق آلبوناصر، شهردار شادگان، و مراجعان به بیمارستان این شهر، این بیمارستان از «نبود صندلی برای عیادت‌کنندگان، نبود تختخواب در بخش جراحی برای همراه بیمار، نبود دستگاه تهویه مناسب در بخش‌ها و عدم مبارزه با حشرات از قبیل مگس و پشه و وجود سگ‌های ولگرد در محوطه بیمارستان» رنج می‌برد.

روز ۲۸ فروردین مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داد که «بیمارستان‌های ایران قدرت خرید تجهیزات پزشکی جدید ندارند» و «بیمارستان‌ها در حال حاضرند طلبکارند و برای خرید مجدد دستگاه‌ها باید پول بدهند.»
XS
SM
MD
LG