لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

روزنامه چاپ تهران: بودجه نظامی ایران برای سال آینده «۹ درصد» کاهش یافته است


در حالی که رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تهدید اخیر وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش بودجه نظامی ایران شده است، یک روزنامه چاپ تهران گزارش داده که هزینه‌های نظامی ایران در بودجه سال آینده «۹ درصد» کاهش یافته است.

روزنامه شرق روز شنبه در گزارشی نوشت که «بررسی ارقام پیشنهادی ارایه‌شده از سوی دولت نشان می‌دهد کل بودجه در نظر گرفته‌شده در بخش دفاعی و انتظامی در لایحه بودجه سال آینده، ۳۶۷ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال، [یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار،] است. این رقم نسبت به بودجه مصوب سال‌جاری، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده‌است که بودجه پیشنهادی «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران، در این لایحه «با ۵۰ درصد کاهش» روبه‌رو شده‌است.

در ادامه این گزارش آمده‌ است که «رقم مصوب بودجه سازمان بسیج در سال‌جاری هشت‌ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال است که با ۲۳درصد کاهش به شش‌ هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی دولت رسیده‌ است.»

این روزنامه بودجه‌های پیشنهادی نهادهای دفاعی جمهوری اسلامی را جزء به جزء گزارش کرده که در برخی از حوزه‌ها ازجمله سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، و ستاد مشترک ارتش، بودجه پیشنهادی افزایش نشان می‌دهد.

گزارش تازه شرق در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری مهر آذرماه سال‌جاری با بررسی لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور که از سوی دولت حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، از «افزايش ۵۰ درصدی» بودجه ارتش جمهوری اسلامی، و افزایش «حدود ۳۰ درصدی» بودجه سپاه پاسداران در لایحه بودجه ۹۳ خبر داده‌بود.

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز ۱۷ آذر با حضور در مجلس شورای اسلامی، لايحه بودجه ۱۹۵ هزار ميليارد تومانی سال ۱۳۹۳ کل کشور را ارائه کرد.

خبر کاهش بودجه نظامی ایران در حالی منتشر می‌شود که برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر بودجه قابل ملاحظه‌ای را برای ارتقا توان نظامی خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، مخارج دفاعی عربستان در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۲٫۹ میلیارد دلار بوده‌است و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۷۷٫۳ میلیارد دلار برسد.

انتقاد از انتشار جزئیات بودجه نظامی ایران

در همین حال روز شنبه وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار جزء به جزء بودجه نظامی جمهوری اسلامی در روزنامه شرق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ندای انقلاب» گفت: «هیچگاه مرسوم نیست و نبوده که اخباری در حوزه بودجه نیروهای مسلح در رسانه‌ها منتشر شود. اگر قرار بر این بوده باشد که خبری در این زمینه منعکس شود باید به صورت کلی باشد و نه جزء به جزء.»

وی با بیان اینکه «انتشار این گونه آمار بر خلاف مصالح کشور است» افزود: «با توجه به اینکه نیروهای مسلح و وزارت دفاع در کمیسیون امنیت ملی حضور دارند موضوع با حساسیت بیشتری دنبال خواهد شد و فردا در جلسه‌ای که تشکیل می‌شود موضوع خبر روزنامه شرق در زمینه جزئیات بودجه نظامی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وحید احمدی در ادامه گفت: «باید در انتشار اخبار به این نکته توجه کرد که آیا یک خبر به توان کشور آسیب وارد می‌کند یا خیر. دادن اطلاعات ریز عملاً دست دشمن را برای برنامه‌ریزی باز می‌گذارد و این می‌تواند ضربات سختی را به نیروهای ما از نظر اطلاعاتی وارد کند.»

احمدی خاطرنشان کرد: «هر اقدامی علیه امنیت ملی عملاً جرم محسوب می‌شود و عامل آن باید در برابر این موضوع پاسخ‌گو باشند.»

انتقاد رییس مجلس از کم بودن بودجه نظامی ایران

انتشار خبر کاهش ۹ درصدی بودجه نظامی ایران در حالی صورت می‌گیرد که برخی مسئولان جمهوری اسلامی خواستار افزایش این بودجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در واکنش به اظهارات اخیر جان کری گفت: «وقتی آمریکایی‌ها رجزخوانی می‌کنند ما باید با تقویت بنیه دفاعی کشور آماده‌تر شویم.»

وی که در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سخن می‌گفت، به بودجه دفاعی ایران اشاره کرد و تصریح کرد: «با در نظر گرفتن بودجه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای بنیه دفاعی کشور نمی‌توان پاسخ عملیاتی به آمریکا داد که در این زمینه ردیف بودجه این بخش باید یک پرش داشته باشد تا وقتی وزیر امور خارجه آمریکا از ایران اقدام عملیاتی می‌خواهد بتوانیم پاسخ عملیاتی به آنها بدهیم.»

در همین زمینه به گزارش خبرگزاری فارس، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز روز یک‌شنبه گفت: «باید پاسخ لازم به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا داده شود و بهترین اقدام در این ارتباط افزایش بودجه دفاعی کشور در جریان تصویب بودجه سال ۹۳ در مجلس است.»

اشاره علی لاریجانی و جواد کریمی قدوسی به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای است که وی روز سوم بهمن با شبکه خبری العربیه انجام داد.

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه با اشاره به توافق هسته‌ای ژنو گفت اگر جمهوری اسلامی این توافق را کنار بگذارد «گزینه نظامی که در دسترس آمریکاست هم آماده است و آنچه که لازم باشد انجام خواهد شد.»

جزئیات بودجه پیشنهادی نظامی ایران برای سال ۹۳

روزنامه شرق در گزارش تازه خود نوشته‌است که «بررسی ارقام پیشنهادی ارایه‌شده از سوی دولت نشان می‌دهد کل بودجه در نظر گرفته‌شده در بخش دفاعی و انتظامی در لایحه بودجه سال آینده، ۳۶۷ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال است. این رقم نسبت به بودجه مصوب سال‌جاری، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، سهم اعتبارات دفاعی و انتظامی از کل مصارف بودجه عمومی از ۱۷ درصد بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۲ به ۸٫۱۶ درصد در لایحه پیشنهادی دولت کاهش یافته‌است.»

این گزارش می‌افزاید: «جمع بودجه پیشنهادی نیروی انتظامی جمهوری‌اسلامی‌ایران، خرید سلاح، تجهیزات و تقویت بنیه انتظامی، فرماندهی مرزبانی و سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ۱۶درصد رشد نسبت به رقم مصوب بودجه سال‌جاری به ۴۵هزار و ۴۸۶ میلیارد ریال افزایش یافته‌است. این رقم حدود ۱۲درصد کل اعتبارات این بخش را به خود اختصاص می‌دهد.»

در بخش دیگر گزارش آمده‌است: «حوزه ستادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در لایحه پیشنهادی با ۱۷ هزار میلیارد ریال کاهش مواجه شده‌است. رقم پیشنهادی بودجه این دستگاه از ۲۶ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال با ۶۷ درصد کاهش به هشت‌هزار و۸۰۲ میلیارد ریال رسید. این رقم حدود دو درصد از کل اعتبارات پیشنهادشده این بخش است.»

شرق می‌افزاید: «رقم مربوط به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از ۹۶ هزار و ۸۱۴ در قانون بودجه سال‌جاری به ۱۱۵ هزار و ۷۴۳میلیارد ریال رسیده‌ است که ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد. این سازمان بیشترین اعتبار را در این بخش با ۳۲ درصد کل بودجه پیشنهادی به خود اختصاص داده‌است.»

بنا بر این گزارش، مجموع بودجه «ستاد مشترک ارتش»، «سازمان عقیدتی سیاسی ارتش»، «دانشگاه‌های افسری ارتش (نداجا، نهاجا، نزاجا و آجا)» و «سازمان مرکزی حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری‌ اسلامی‌ ایران» از ۴۵ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال در بودجه مصوب ۱۳۹۲ با ۱۴ درصد افزایش، به ۵۱ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده افزایش یافته‌ است و ۱۴ درصد از کل بودجه این بخش را تشکیل می‌دهد.

بودجه پیشنهادی «ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در لایحه پیشنهادی بالغ بر ۴۴ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال می‌شود که نسبت به بودجه مصوب ۳۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریالی سال‌جاری، ۲۱ درصد افزایش یافته‌ است و ۱۲ درصد کل بودجه پیشنهادی دولت برای این بخش است.

کل بودجه سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های آن از ۱۵۵ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال در قانون بودجه سال‌جاری به ۱۱۱هزار و ۹۲میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی کاهش یافته‌ است. سهم این نهاد نظامی از کل بودجه دفاعی از ۳۹ درصد به ۳۰ درصد و سهم آن از کل مصارف بودجه عمومی از ۶٫۶ درصد به ۱٫۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بودجه پیشنهادی «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» از زیر مجموعه‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۵۰ درصد کاهش، از ۱۰۰هزار میلیارد ریال بر اساس قانون بودجه سال‌جاری به ۵۰ هزار میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی سال آینده رسید.

رقم مصوب بودجه «سازمان بسیج» در سال‌ جاری هشت‌ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال است که با ۲۳ درصد کاهش به شش‌هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی دولت رسیده‌ است. این رقم حدود دو درصد کل بودجه دفاعی و انتظامی لایحه پیشنهادی دولت را به خود اختصاص می‌دهد.
XS
SM
MD
LG