لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

صالحی: اگر سردبیر آلمانی معذرت بخواهد به پرونده دو زندانی کمک می‌کند


«مارکوس هلویگ» (عقب، چپ) و «ینس کخ»، دو آلمانی زندانی، در دیدار با بستگانشان در تبریز، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰
«مارکوس هلویگ» (عقب، چپ) و «ینس کخ»، دو آلمانی زندانی، در دیدار با بستگانشان در تبریز، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰
علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه ایران می‌گوید اگر سردبیر دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران از ایران معذرت بخواهد، این امر می‌تواند به حل پرونده این دو شهروند آلمانی کمک کند.

وی هم‌چنین از وزیر خارجه آلمان دعوت کرد تا به تهران بیاید تا در این مورد و در «مورد همه‌چیز» گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از اعلام این خبر از سوی علی‌اکبر صالحی، اکسل اشپرینگر، مؤسسه ناشر «بیلد آم زونتاگ» روز شنبه گفت که سردبیران این روزنامه حاضرند در تهران یا جایی دیگر با وزیر خارجه ایران دیدار کنند تا «در مورد همه مسائل مربوط صحبت کرده و آزادی این دو روزنامه‌نگار را تضمین کنند.»

«مارکوس آلفرد رودلف هلویگ» و «ینس آندرئاس کخ»، دو خبرنگار نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ»، روز ۱۸ مهرماه در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، به اتهام فعالیت روزنامه‌نگاری بدون مجوز، در تبریز بازداشت شدند.

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با مجله آلمانی «اشپیگل» که روز شنبه منتشر شده گفت که وزارت خارجه ایران در تلاش است تا «موانعی که به تأخیر و پیچیده شدن روند دادرسی» این دو شهروند آلمانی می‌انجامد را رفع کند.

وی در این مصاحبه افزود: «اگر ناشر و سردبیر روزنامه بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از این کار معذرت بخواهند، این می‌تواند به پرونده کمک کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان شرکت اکسل اشپرینگر، ناشر روزنامه «بیلد آم زونتاگ» در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات علی‌اکبر صالحی گفتند که «این اظهارات باعث امیدوار شدن ما به بازگشت سریع دو خبرنگارمان شد.» این شرکت هم‌چنین اعلام کرد که سردبیرهای این روزنامه در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند تا با وزیر خارجه ایران دیدار کنند.

علی‌اکبر صالحی با این حال به مقام‌های آلمان هشدار داد که در ارتباط با اظهارات اخیر سکینه محمدی آشتیانی در خصوص تصمیم وی برای شکایت از دو خبرنگار آلمانی، از ابراز واکنش خودداری کنند.

وی گفت: «از سخنان و تفسیرهای توهین‌آمیز خودداری کنید. ما برای حل و فصل سریع این پرونده داریم نهایت کوشش را می‌کنیم.»

سرپرست وزارت خارجه ایران افزود که اگر پرونده در دست او بود «بلافاصله حل می‌شد» اما اکنون تنها می‌تواند قول بدهد که روند دادرسی پرونده این دو فرد آلمانی «به سرعت و به طور منصفانه» پیش برود.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، از مقام‌های جمهوری اسلامی به خاطر اعلام آمادگی برای یافتن راه حل سریع برای پرونده این دو فرد زندانی، تشکر کرده‌است. وی درباره اظهارات علی‌اکبر صالحی نیز گفته‌است که اعلام آمادگی او برای کمک به حل این مسئله «نشانه‌ای مثبت» است.

گیدو وستروله به روزنامه «بیلد آم زونتاگ» گفت: «تا وقتی که دو هموطن ما به خانه برنگشته‌اند از تلاش دست برنخواهم داشت.»

علی‌اکبر صالحی در بخش دیگری از مصاحبه خود با «اشپیگل» گفت که در مورد پرونده این شهروند آلمانی، دست کم پنج تماس تلفنی با گیدو وستروله داشته‌است.

وی در ادامه از وزیر خارجه آلمان دعوت کرد تا به تهران بیاید و افزود: «ما باید در مورد همه چیز با احترام متقابل صحبت کنیم از جمله در مورد این مسئله.»

هشداری که علی‌اکبر صالحی در مورد عدم ابراز واکنش تازه از سوی آلمان داد پس از آن بیان می‌شود که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه به این نکته اشاره کرد.

وی در این باره گفت: «یک جریانی در کشور آلمان هم تلاش می‌کند تا با ایجاد کارزار و آوردن شخصیت‌های مختلف در یک بیانیه برای آزادی این دو نفر به دستگاه قضایی ما فشار وارد کند.»

روز یکشنبه ۱۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته آلمانی از دولت ایران تقاضا کردند تا دو خبرنگار آلمانی را آزاد کند. جمهوری اسلامی می‌گوید این دو خبرنگار، با روادید گردشگری به ایران آمده‌اند و مجوز خبرنگاری نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG