لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

ایران گزارش تلویزیون الجزیره درباره دخالت در انفجار لاکربی را رد کرد


در جریان انفجار هواپیمای پان آمریکن بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند ۲۷۰ نفر کشته شدند.
در جریان انفجار هواپیمای پان آمریکن بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند ۲۷۰ نفر کشته شدند.
در حالی که شبکه خبری الجزیره می‌گوید اسنادی به‌دست آورده که نشان‌دهنده دست داشتن ایران در پرونده انفجار هواپیما بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند است، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند در نشست خبری خود این گزارش را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره انگلیسی درباره واکنش ایران به خبرهای جدید در مورد «دخالت ایران در مسئله لاکربی» گفت: «ما پیش از این نیز چنین ادعایی را رد کرده بودیم و نه تنها در این بحث بلکه در مجموعه بحث‌های تروریستی مواضع ایران کاملاً روشن است.»

خانم افخم افزود: «ایران هرگونه فعالیت تروریستی را صریحاً رد کرده و در بحث لاکربی نیز این موضوع را رد کرده‌ایم.»

وی در ادامه گفت: «طرح مجدد این موضوع هم، ابهام‌برانگیز است و تهیه برخی مستندها به عنوان افشاگری و مصاحبه با عوامل مجموعه‌ای است که باعث ابهام نسبت به طرح موضوعی می‌شود که بحث ایران در این باره کاملاً روشن است. در هر حال ما مجدداً هرگونه دخالت ایران در این موضوع را رد می‌کنیم.»

فیلم مستند و خبر جدید شبکه الجزیره مربوط است به انفجاری که در سال ۱۹۸۸ در یک هواپیمای پان‌امریکن بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند رخ داد و بر اثر آن 270 نفر جان خود را از دست دادند.

متهم دانستن ایران در مستند الجزیره در حالی است که معمر قذافی، رییس‌جمهور وقت لیبی، مسئولیت این انفجار را که حدود ۲۵ سال پیش رخ داده است برعهده گرفت و در این ارتباط ۲٫۷ میلیارد دلار نیز به خانواده‌های قربانیان آن غرامت پرداخت.

این پرونده در آن زمان به قطع رابطه آمریکا و لیبی انجامید و رژیم قذافی طی سال‌های گذشته پس از بحث و جدل‌های مفصل حقوقی سرانجام دو متهم لیبیایی را به دادگاهی در اسکاتلند تحویل داد.

با این حال در فیلم مستند شبکه الجزیره از قول ابوالقاسم مصباحی، «یک مقام ارشد پیشین در وزارت اطلاعات ایران» که در دهه ۹۰ میلادی از جمهوری اسلامی جدا شده و در آلمان به سر می‌برد، آمده‌است که بمب‌گذاری لاکربی «به دستور ایران» انجام شده بود.

مصباحی در این مستند مدعی است که ایران سفارش این بمب‌گذاری را به احمد جبرئیل، رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین، داد و در ادامه، نام کسانی را که به گفته او در این عملیات دست داشته‌اند ارائه می‌دهد.

شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید صحت «اسنادی» که در این رابطه به‌دست آورده از سوی «کارشناسان امنیتی و حقوقی» تایید شده‌است.

الجزیره می‌گوید «تحقیقات» این شبکه نشان می‌دهد که ایران این اقدام را «به تلافی حمله نیروی دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران که در ماه ژوئیه همان سال صورت گرفته بود انجام داده‌است.»

افخم: حقوق بشر از دغدغه‌های ما نیز هست

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه خود درباره اشاره کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، به موضوع حقوق بشر در بیانیه‌ای که پس از سفر به ایران منتشر کرده نیز واکنش نشان داد.

خانم افخم در این مورد گفت: «موضوع حقوق بشر از دغدغه‌های ما نیز هست و ما آمادگی خودمان را برای گفت‌وگو درباره حقوق بشر اعلام کرده‌ایم.»

وی افزود: «اکنون نیز گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای مختلف از جمله ژاپن داریم. طی سفر آقای ظریف به اندونزی نیز یک کمیته حقوق بشری تشکیل شده و بسته همکاری ایران و اتحادیه اروپا باید یک بسته با تمام ابعاد باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: «علاقه‌مندی برای تماس‌ها ابراز شده، روابط ایران و اتحادیه اروپا باید مبتنی بر ظرفیت‌ها شکل بگیرد. اروپا برای ایران یک شریک تجاری بوده و زمینه کار هم وجود دارد. بزرگنمایی بخشی از روابط و تاکید بر یک بعد گویای تمام ظرفیت‌های همکاری نیست.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس، یکی از فرماندهان نظامی و وزارت امور خارجه، از دیدار کاترین اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، به شدت انتقاد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه در واکنش به انتقادات نمايندگان مجلس و معاون ستادکل نيروهای مسلح از برگزاری اين ديدار گفته که به سفارت اتريش در تهران «تذکر رسمی» داده شده و افزوده که «برخی برنامه های غيررسمی و هماهنگ نشده» در جريان سفر کاترين اشتون، مبتنی بر «نگاه متاثر از برخوردهای گزينشی سياسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر» است.

کاترین اشتون، مسئول امور خارجی و سیاست دفاعی اتحادیه اروپا که برای نخستین بار به منظور گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای، همکاری‌های ایران و اروپا و دیگر مسائل منطقه و بین‌المللی به تهران سفر کرده بود، روز شنبه ۱۷ اسفند که همزمان با روز جهانی زن بود، به ایران آمد و در سفارت اتریش با تعدادی از فعالان زن ایرانی دیدار کرد.

بر اساس گزارش‌ها این دیدار در سفارت اتریش و میان خانم اشتون با هفت نفر از فعالان زن برگزار شد که نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که هم‌اکنون در مرخصی بیرون از زندان به سر می‌برد و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که در زندان کشته شد، دو تن از شرکت‌کنندگان در آن بودند.
XS
SM
MD
LG