لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۰

ادامه جنجال بر سر همکاری تجاری یک شرکت اسرائیلی با ایران


نفتکش رافلز پارک که با انجام معامله ای «در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت»، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
نفتکش رافلز پارک که با انجام معامله ای «در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت»، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
در ادامه جنجال بر سر همکاری یک شرکت اسرائیلی با جمهوری اسلامی، رییس اتاق بازرگانی ایران هرگونه معامله تجاری میان ایران و اسرائیل را رد و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز صدور اجازه برای تجارت این شرکت با ایران را تکذیب کرد.

چند روز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد که یکی از شرکت‌های گروه بزرگ تجاری اسرائیلی- بین‌المللی «برادران عوفر» یک کشتی را به ایران فروخته و باید تحریم شود، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه «برادران عوفر» را متهم کردند که شماری از نفتکش‌های آنها در سال‌های اخیر چند بار در بنادر بندرعباس و خارک لنگر انداخته‌اند.

برخی از افراد نزدیک به خاندان بازرگانان مشهور اسرائیلی «عوفِر» به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند: در سال‌هایی که سخن از پهلو گرفتن کشتی‌های یک شرکت این خاندان در بنادر ایران مطرح است، هنوز رفتن کشتی‌های بین‌المللی به ایران ممنوع نشده بود و منابع امنیتی اسرائیل به این شرکت اجازه رفتن به بنادر ایران را داده‌بودند.

اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه خبر داد که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ادعای شرکت «برادران عوفر» در مورد اجازه داشتن برای پهلوگیری در بندرهای ایران را تکذیب کرد.

گروه تجاری «برادران عوفر» همچنین در ارتباط با فروش غیرمستقیم یک کشتی به ایران اعلام کرده که هیچ گاه نمی‌دانسته در حال تجارت با یک شرکت ایرانی است اما آریه الداد، از نمایندگان راستگرای پارلمان اسرائیل، روز دوشنبه خواستار تحقیقات پلیس درباره این شرکت و معاملات آن شد.

مسئولان وزارت خارجه اسرائیل نیز چهارشنبه به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گفته بودند که اتهام وارده به «برادران عوفر» را بررسی می‌کنند.

طبق بیانیه روز سه‌شنبه دولت آمریکا، در یکی از معاملات مربوط به گروه عوفر، نفتکشی با نام «ام.تی. رافائلز پارک» به ارزش هشت میلیون و ۶۵۰ هزار دلار فروخته شد در حالی که «در نهایت معلوم شد این کشتی به شرکت ملی کشتیرانی ایران تحویل شده‌است.»

گروه عوفر گفته‌است: «ما هیچ گاه به ایران کشتی نفروخته‌ایم و نهادهای رسمی کشور اسرائیل این گفته ما را تأیید خواهند کرد» اما تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های رسمی اسرائیل این گفته شرکت عوفر را تأیید نکرده‌است.

«معاملات در دنیا قابل استناد به شرکت خاصی نیست»

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران انجام معاملات تجاری میان ایران و اسرائیل را تکذیب کرد.

آقای نهاوندیان در واکنش به انتشار خبرهای مربوط به شرکت برادران عوفر گفت: «هم‌چنان که می‌دانید براساس قوانین کشور ما هرگونه معامله تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی و شرکت‌های تابعه آن ممنوع است و علاوه بر ممنوعیت قانونی، جامعه اقتصادی ایران شرکت‌های صهیونیستی و سیاستگذاران آن را مسبب اصلی این شرایط تحریم اقتصادی می‌داند و از هر گونه معامله اجتناب می‌کند.»

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که «دمارکر»، روزنامه اقتصادی وابسته به مؤسسه هاآرتص، روز یکشنبه به نقل از «اکواسیس»، نهاد داده‌های کشتیرانی بین‌المللی، از پهلو گرفتن ۱۳ کشتی خاندان «عوفر» در بندرهای ایران طی سال‌های اخیر خبر داده است.

محمد نهاوندیان انتشار این اخبار را یک «بازی جدید» توصیف کرده و گفته است: «آنچه در واقعیت مشاهده می‌کنیم این است که صحنه کار بین‌المللی آن‌چنان از تنوع برخوردار است، و انجام معاملات در دنیا قابل استناد به شرکت خاصی نیست.»

آمریکا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد هفت شرکت خارجی و از جمله شرکت کشتیرانی اسرائیلی «برادران عوفر» و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرده‌است.

اعلام نام شرکت عوفر در حالی است که دولت‌های اسرائیل در یک دهه اخیر از مهمترین کشورهای فعال برای برقراری تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

پس از اعلام تحریم آمریکا علیه گروه عوفر، رسانه‌های اسرائیل و نیز یک نهاد بین‌المللی گزارش دادند که کشتی‌های این شرکت در سال‌های اخیر هفت تا ۱۳ بار به ایران رفته‌اند.

رسانه‌های اسرائیل، از جمله روزنامه هاآرتص، در روزهای اخیر نوشته‌اند که ممکن است ۲۰۰ کمپانی دیگر اسرائیلی با شرکت‌هایی در جهان معامله داشته‌باشند که آن شرکت‌ها، درگیر معاملات با جمهوری اسلامی ایران هستند.
XS
SM
MD
LG