لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

مهمان‌پرست: خبر تعیین سفیر ایران برای مصر گمانه‌زنی و عجولانه است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و دستیار ویژه وزیر امور خارجه
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و دستیار ویژه وزیر امور خارجه
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، موضوع تعیین سفیر در ایران برای مصر را «حدس و گمان و عجولانه» نامید، اما افزود که «تهران آمادگی دارد تا در اولین فرصت سفیری را برای کشور مصر تعیین کند».

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، سخنگوی وزارت خارجه ایران این مطلب را روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود عنوان کرده است.

پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه خبر داده بود که علی‌اکبر سیبویه، از دیپلمات‌های ایرانی متولد کربلا در عراق و فرزند آیت‌الله میرزا احمد سیبویه، به عنوان سفیر ایران در مصر تعیین شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست در نشست خبری روز سه‌شنبه خود تعیین سفیر به مصر را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» دانسته، اما افزود که «با توجه به اتفاقات و تحولاتی که در کشور مصر رخ داده از برقراری مجدد روابط میان دو کشور استقبال کرده‌ایم».

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «توسعه روابط ایران و مصر به نفع منافع هر دو کشور و کشورهای منطقه ‌است و در اولین فرصت موضوع اعزام سفیر را در صورت ایجاد زمینه‌های مناسب در طرف مصری دنبال خواهیم کرد.»

نبیل العربی، وزیر خارجه مصر، اوایل ماه جاری از ایران به عنوان «کشور دوست» نام برده و گفته ‌بود که قاهره آماده ‌است تا مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را از سر بگیرد.

ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند. آیت‌الله خمینی به دلیل این که مصر موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن پیمان صلح امضا کرده بود، روابط با مصر را قطع کرد.

به رغم تلاش‌های دولت‌های مختلف در ایران، روابط تهران و قاهره هیچ‌گاه برقرار نشد، اما با برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، از قدرت گفت‌وگوهایی در خصوص ازسرگیری روابط میان دو کشور آغاز شده ‌است.
XS
SM
MD
LG