لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

وزیر کشور: تا ۷ یا ۸ سال آینده امکان استخدام در ادارات دولتی نداریم


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یک‌شنبه سوم فروردین خبر داد که «تا ۷ یا ۸ سال آینده امکان جذب نیروی جدید در دستگاه‌های دولتی ایران وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی که در شهر شیروان سخن می‌گفت، «زیاده‌روی دولت گذشته در استخدام‌ها و استخدام افراد خارج از چارچوب» را دلیل این امر عنوان کرد.

آقای رحمانی فضلی هم‌چنین اظهار داشت که: «متأسفانه در فرهنگ ما اشتغال بسیار بد جا افتاده و اکثر جوانان و خانواده‌ها علاقه زیادی به شغل‌های دولتی و استخدام در دستگاه‌های دولتی دارند که این موضوع باید تغییر کند.»

محمود عسکری آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، در همین رابطه روز ۲۶ بهمن سال گذشته در مورد تعداد استخدام‌ها در دولت پیشین گفت: «متأسفانه آمار دقیقی نداریم، چرا که آنقدر بی‌رویه و خلاف قانون عمل شده که آمارها در جایی ثبت نشده‌اند.»

وی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد توضیح داد که در دولت گذشته «پست‌های سازمانی توسعه یافت. به‌طوری که روستاها بی‌مورد به شهر و شهرها به شهرستان تبدیل شدند و از سویی دیگر بر سطوح سازمانی اضافه و بخشنامه‌های متعدد برای ایجاد پست صادر شد.»

به گفته او با این‌که در طول برنامه چهارم حدود ۱۰۰ هزار نفر مجوز استخدام برای کل دولت وجود داشت، در دولت دهم برخی از دستگاه‌ها به تنهایی ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر را استخدام کردند.

محمود عسکری آزاد افزود: «ما به آنها می‌گوییم که اگر قرار بود غیرقانونی استخدام کنید، لااقل افراد با تحصیلات بالا استخدام می‌کردید نه بی‌سوادها یا تحصیلات نهضت سوادآموزی و ششم ابتدایی را. آدم دلش می‌سوزد که ما آنقدر تحصیل کرده بیکار داریم اما باید افراد بی‌دانش در بدنه دولت مشغول به کار باشند.»

در طرحی موسوم به «مهر کارآفرین» که در ماه‌های پایانی دولت دهم به تصویب هیات دولت احمدی‌نژاد رسید استخدام «۵۰۰ هزار تن» در بدنه دولت در نظر گرفته شد.

این طرح اگرچه، به‌ گفته حامیان دولت پیشین، شرایط تسهیل استخدام در ادارات را آسان کرده‌است، اما نمایندگان مجلس آن را «خطرناک» و نابودکننده نظام اداری کشور توصیف کرده‌اند؛ از جمله احمد توکلی طرح مهرآفرین را به «انفجار یک چمدان تی‌ان‌تی‌» تشبیه کرده‌است.
XS
SM
MD
LG